Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari – juni 2024

Sammanfattning andra kvartalet 2024

​​​​​​​Jämförelsesiffrorna avser det första kvartalet 2024

•    Intäkterna för det andra kvartalet 2024 uppgick till 375 (375) MSEK.
•    Kostnaderna för det andra kvartalet 2024 uppgick till 221 (205) MSEK.
•    Rörelseresultatet för det andra kvartalet 2024 uppgick till 169 (166) MSEK.
•    Avkastningen på eget kapital uppgick till 8,64 (9,07) procent.

Jämförelsesiffrorna avser årsskiftet 2023
•    Bolånevolymen uppgick till 105 300 (102 001) MSEK, vilket är en ökning med 3 procent.
•    Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,9 (19,2) procent.

Arvid Krönmark, Skandiabankens VD, kommenterar:

Skandiabanken redovisar ett starkt första halvår med en fortsatt stabil lönsamhet. Vi har sänkt våra bolåneräntor upprepade gånger under våren, vilket är ett välkommet besked för våra kunder. Samtidigt fortsätter vi att vara en av de snabbast växande aktörerna på den svenska bolånemarknaden.

I maj beslutade Riksbanken att sänka styrräntan med 25 baspunkter till 3,75 procent. Sänkningen är den första sedan 2016. Framåtblickande indikatorer pekar på ytterligare två till tre räntesänkningar under andra halvåret, förutsatt att de positiva inflationsutsikterna håller i sig. Den inkommande statistiken blir avgörande för hur snabbt och hur mycket räntan kan sänkas framöver. Det är dock viktigt att beakta de osäkerheter som kvarstår med en stark amerikansk ekonomi, geopolitiska spänningar och en svag krona. I och med sänkningen kan hushållen förvänta sig sjunkande räntekostnader framöver. Detta förväntas öka rörligheten på bostadsmarknaden och möjliggöra fler bostadsaffärer framöver, vilket marknaden redan visar tecken på.

För att anpassa oss till de nya marknadsförutsättningarna har vi lanserat en marknadsföringskampanj för att visa på vår enkla och transparenta modell för förhandlingsfria räntor – ”det du ser är det du får”. I takt med att bostadsmarknaden visar begynnande tecken på återhämtning, ser vi detta som en bra tidpunkt att öka vår synlighet och möjliggöra för fler att upptäcka vårt konkurrenskraftiga bolåneerbjudande; ett erbjudande som tydligt särskiljer oss från storbankerna.

Vi fortsätter att sträva efter att förbättra kundupplevelsen och säkerställa att våra tjänster är så enkla och effektiva som möjligt. Under kvartalet har vi introducerat flera nya funktioner som förenklar och förbättrar kundernas interaktion med oss. En av de mest uppskattade nyheterna är möjligheten att spärra sitt kort i vår mobilapp. Dessutom har vi introducerat ett nytt verktyg för fond- och portföljanalys som erbjuder en mer detaljerad och lättförståelig översikt över kundernas investeringar och sparande.

Under Almedalsveckan var Skandia på plats för att belysa viktiga samhällsfrågor. Skandiabanken arrangerade två seminarier med fokus på bedrägerier och utanförskap på bostadsmarknaden. Seminariet om bedrägerier bestod av en paneldebatt om hur vi bäst kan motverka detta växande samhällsproblem, genom åtgärder inom banksektorn, politiken såväl som rättsväsendet. I det andra seminariet belystes utanförskapet för unga på bostadsmarknaden. När ekonomin går bättre och bostadspriserna ökar försvårar det ytterligare för förstagångsköpare att komma in på bostadsmarknaden. Vi har under flera års tid argumenterat för att dagens amorteringskrav borde bytas ut mot en amorteringstrappa. Amorteringstrappan skulle göra det möjligt för unga att amortera mindre, för att sedan öka amorteringstakten senare i livet då man oftast har en bättre ekonomi. Detta skulle göra det möjligt för flera unga att köpa sitt första boende.

Skandiabankens konkurrenskraftiga och transparenta erbjudande har återigen lett till att vi har stärkt vår position på marknaden. Rörelseresultatet har ökat jämfört med föregående år och uppgick till 335 miljoner kronor för det första halvåret. Avkastningen på eget kapital uppgick till knappt nio procent. Dessa framsteg är lovande indikationer på en fortsatt positiv utveckling, vilket har möjliggjorts tack vare alla medarbetares engagemang och fokuserade arbete. Vi tackar våra kunder för det fortsatta förtroendet.

Kommande rapporteringsdatum:
18 oktober 2024 Delårsrapport jan-sep 2024

Delårsrapport för januari – juni 2024 bifogas
All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig här: https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, christofer.zetterquist@skandia.se
Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton: https://www.skandia.se/om-oss/press-media/

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 840 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se