Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari – mars 2021

Sammanfattning första kvartalet 2021 (jämförelsesiffrorna avser det fjärde kvartalet 2020):

• Intäkterna för första kvartalet 2021 uppgick till 264 (269) MSEK.
  • Kostnaderna för första kvartalet 2021 uppgick till 184 (210) MSEK.
  • Rörelseresultatet för första kvartalet 2021 uppgick till 81 (60) MSEK.
  • Avkastningen på eget kapital uppgick till 5,65 (4,08) procent.
  • Bolånevolymen uppgick till 77 845 (75 847) MSEK.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,1 (18,5) procent.

Johanna Cerwall, Skandiabankens vd, kommenterar kvartalet:

Skandiabanken levererar ett starkt resultat och en stabil volymtillväxt med ökade intäkter och lägre kostnader. Vi har tagit ytterligare marknadsandelar avseende bolån samtidigt som våra kunders sparande har ökat till följd av det gynnsamma börsklimatet. Under kvartalet har vi inlett ett samarbete med Hemma, en ny hållbarhetsplattform för husägare, som ett led i vårt klimatarbete.

Året har inletts med en ökad optimism på världens börser där toppnoteringarna avlöst varandra. Detta har bidragit till att våra kunders sparande fortsatt att öka. Under det första kvartalet ökade det samlade sparandet i fonder och aktier med 8 procent. Även bostadsmarknaden har utvecklats positivt och kan till större del troligen förklaras av en tro på fortsatt låga räntor under längre tid framöver samt ett fokus på den egna boendesituationen på grund av coronapandemin. Den positiva prisutveckling vi har sett i Sverige har också observerats i merparten av Europa och i USA. Skandiabanken har en robust affärsmodell och en stabil finansiell ställning. Därför har de ekonomiska effekterna av coronapandemin hittills haft en begränsad effekt på Skandiabankens verksamhet och resultat.

Som ett led i Skandiabankens klimatarbete har vi inlett ett samarbete med Hemma, en ny hållbarhetsplattform för husägare. De som uppgraderar sina bostäder med en hållbar energilösning kommer att erbjudas ett rabatterat bolån via Skandiabanken. Finansbranschen har ett stort ansvar och en nyckelroll i att möjliggöra gröna investeringar. Kommande regelverk ställer krav på att vi kan mäta och validera resultatet av investeringarna, vilket är möjligt via Hemmas plattform.

Det är glädjande att se att hela Skandiakoncernen får uppskattning för sitt hållbarhetsarbete, både inom förvaltningen av den traditionella livportföljen och när det gäller fondutbudet. I april lanserade Skandia Fonder tre nya blandfonder med hållbarhetsprofil och konkurrenskraftigt pris. De nya fonderna kommer att utgöra en viktig pusselbit för Skandiabankens framtida kunderbjudande.

Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra och utveckla vårt kunderbjudande. En stor förändring i kundernas beteende har skett inom kontantlösa betalningar. Vi har således arbetat för att förbättra våra kunders vardag, exempelvis går det numera att använda sitt bankkort som betalningsmedel i Stockholms Lokaltrafik. Snart kommer våra kunder också att kunna använda Apple Pay som betalningslösning.

Finansiellt ser vi positivt på årets första kvartal som summeras med stabil tillväxt i såväl sparande som bolånevolymer, stabila intäkter samt lägre kostnader än föregående kvartal. Vi har återigen vuxit mer än marknaden på bolån och ser goda förutsättningar för en fortsatt positiv resultatutveckling.

Rapporteringsdatum 2021:

16 juli, andra kvartalet

20 oktober, tredje kvartalet

Delårsrapport för januari – mars 2021 bifogas

All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig här.

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, Christofer.Zetterquist@skandia.se

Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23, Camilla.Ek@skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,7 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se