Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari – mars 2023

Sammanfattning första kvartalet 2023

Jämförelsesiffrorna avser det fjärde kvartalet 2022:

• Intäkterna för det första kvartalet 2023 uppgick till 369 (354) MSEK.
  • Kostnaderna för det första kvartalet 2023 uppgick till 198 (205) MSEK.
  • Rörelseresultatet för det första kvartalet 2023 uppgick till 164 (141) MSEK.
  • Avkastningen på eget kapital uppgick till 9,58 (8,57) procent.
  • Bolånevolymen uppgick till 97 303 (94 985) MSEK, vilket är en ökning med 2 procent.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,3 (18,6) procent.

Arvid Krönmark, Skandiabankens VD, kommenterar året:

Skandiabanken inleder året med en god volymtillväxt i sparande- och bolånevolymer. Likt föregående år kom­mer 2023 sannolikt att innebära osäkerhet på de finan­siella marknaderna. Ekonomin har visat sig vara oväntat motståndskraftig och inflationen svårbekämpad. Ökade omkostnader och sänkta reallöner pressar hushållen ytterligare. Vi verkar för en mer modern och välfungerande svensk bolånemarknad där ledorden är transparens, förut­sägbarhet och sund konkurrens.

Skandiabankens rörelseresultat för det första kvartalet upp­går till 164 miljoner kronor. Intäkterna fortsätter att öka till följd av en fortsatt positiv utveckling av räntenettot och en stabil utlåningstillväxt. Kostnaderna minskar något jämfört med föregående kvartal, men ökar i jämförelse med samma period föregående år till följd av högre utvecklingskostnader.

Bostadsmarknaden stabiliserade sig något under kvartalet och för första gången sedan april 2022 var prisutvecklingen positiv. Det finns dock en risk att priserna kommer att fortsätta nedåt under 2023 i takt med att räntorna höjs. Riksbanken har aviserat ytterligare höjningar under våren med ett tydligt budskap om att inflationen ska sjunka och stabiliseras inom en rimlig tid. Skandiabankens tillväxt i bolåneportföljen är fortsatt stark och uppgår för det första kvartalet till 2,3 miljar­der kronor. Det motsvarar en årlig tillväxttakt om 10 procent och vi fortsätter att ta en stor andel av den totala nettotillväxten på marknaden.

Under 2023 kommer sju av tio bolånetagare att behöva lägga om hela eller delar av sitt bolån. Det innebär att vi inte har sett hela effekten av de räntehöjningar som har skett under 2022 och i inledningen av 2023. Samtidigt innebär den höga inflationen sänkta reallöner för många svenska hushåll. Inflationen uppgick enligt KPIF till 8,0 procent i mars. För första gången i livet upplever de yngre generationerna i Sverige nu en kännbar inflation. En betydligt större andel av hushållens disponibla inkomst går till att betala räntor jämfört med tidigare år. I dessa tider upplever vi att kunder värdesätter vår prissättningsmodell som erbjuder transparent, rättvis och förhandlingsfri ränta som inte baseras på kortsiktiga rabatter.

Skandia publicerade under kvartalet rapporten Orostider – Så påverkar den ekonomiska krisen våra framtida pensioner. Rapporten undersöker hur individer födda olika årtionden kan kompensera för effekten av krisen på pensionsinkomsten. För de yngre generationerna är vardagsbesparingar och ett kom­pletterande sparande den strategi som lönar sig mest. Att se över sina bolån och säkerställa att man betalar en rimlig ränta blir mer aktuellt än någonsin. En lägre snittränta kan möjlig­göra ett månatligt sparande utan att påverka levnadsstandar­den för ett hushåll.

I inledningen av 2023 ökade optimismen och börsen tog igen omkring halva nedgången från i fjol, vilket har påverkat våra kunders förvaltade sparande positivt. Den förvaltade fond- och värdepappersförmögenheten har ökat med omkring 2 miljarder kronor jämfört med utgången av föregående kvar­tal. Under mars ökade volatiliteten på de finansiella markna­derna återigen till följd oroligheter i banksektorn. Skandiabanken har en stark likviditetsposition och har inga direkta exponeringar mot de banker som påverkats.

Resultatet för det första kvartalet är stabilt med fortsatt låga kreditförluster. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra upplevelsen för våra kunder, och jag är övertygad om att Skandiabankens transparenta affärsmodell kommer att leda till en fortsatt god utveckling under året.

Kommande rapporteringsdatum:
18 juli 2023 Delårsrapport jan-jun 2023
19 oktober 2023 Delårsrapport jan-sep 2023
14 februari 2024 Bokslutskommuniké 2023

Delårsrapport för januari – mars 2023 bifogas

All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig här (https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/)

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, christofer.zetterquist@skandia.se

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-0327443, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton: https://www.skandia.se/om-oss/press-media/https://www.skandia.se/om-oss/press-media/

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 750 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se