Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari – mars 2024

Sammanfattning första kvartalet 2024

Jämförelsesiffrorna avser det fjärde kvartalet 2023

• Intäkterna för det första kvartalet 2024 uppgick till 375 (357) MSEK.
  • Kostnaderna för det första kvartalet 2024 uppgick till 205 (211) MSEK.
  • Rörelseresultatet för det första kvartalet 2024 uppgick till 166 (140) MSEK.
  • Avkastningen på eget kapital uppgick till 9,07 (7,63) procent.

Jämförelsesiffrorna avser årsskiftet 2023

• Bolånevolymen uppgick till 103 837 (102 001) MSEK, vilket är en ökning med 2 procent.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 19,0 (19,2) procent.

Arvid Krönmark, Skandiabankens VD, kommenterar:

Skandiabanken levererar ett starkt finansiellt kvartal med ett rörelseresultat om 166 miljoner kronor och en avkastning på eget kapital strax över nio procent. Vi fortsätter att vara den aktör som växer mest relativt vår marknadsandel avseende bolån. I januari emitterade Skandiabanken sina första gröna obligationer som fick ett fint mottagande på kapitalmarknaden. I rapporten Storbankpåslaget belyste vi fördelarna med transparent prissättning på bolån och problematiken kring ränteförhandling.

Svenska hushåll fortsätter att pressas av höga räntor och ökande kostnader. Dock har bostadsmarknaden utvecklats positivt både vad gäller prisbilden och antalet försäljningar. Inflationen har minskat under kvartalet och framåtblickande indikatorer antyder att denna trend kommer att fortsätta, vilket öppnar för de första räntesänkningarna kanske redan under det andra kvartalet. Vi har också haft en stark börsutveckling under kvartalet. Detta har påverkat våra kunders sparande positivt.

Under kvartalet har Skandiabanken emitterat sina första gröna obligationer och därmed tagit ytterligare ett viktigt steg mot att bli en ännu mer hållbar bank. Emissionen är ett av flera steg som Skandiabanken tar för att säkerställa att vi kan fortsätta att växa med ett grönt och hållbart fokus. Vi vill bidra till bolåneaktörernas anpassning till en mer hållbar framtid. Det stora intresset från investerare är ett kvitto på marknadens uppfattning om Skandiabankens goda kreditkvalitet och något som vi alla kan känna stolthet över.

Bekämpningen av bedrägerier är en av Skandiabankens högsta prioriteringar, särskilt med tanke på det växande problemet som det utgör för samhället. Vi är djupt engagerade i att stärka skyddet för våra kunder och arbetar kontinuerligt med att genomföra åtgärder för att förhindra bedrägerier. Vi deltar i initiativet Svårlurad!, där vi arbetar för att öka medvetenheten kring bedrägeriförsök och hur man skyddar sig mot dem.

Fyra av tio svenskar har inte fullständigt förtroende för att deras bank erbjuder dem den mest förmånliga bolåneräntan. Detta beskrivs i vår rapport Storbankpåslaget, där vi belyser bristen på transparens kring bolåneräntor hos storbanksaktörerna. Genom att erbjuda en helt transparent prismodell för våra bolån strävar vi efter att eliminera behovet av ränteförhandlingar för våra kunder. Enligt rapporten betalar storbankskunder i genomsnitt 7 000 kronor mer per person och år än vad de skulle göra hos en transparent bolåneaktör som Skandiabanken. Detta understryker betydelsen av vår transparenta och konkurrenskraftiga prissättning på bolånemarknaden.

Skandiabanken inleder året starkt och uppvisar en positiv utveckling. Vi investerar i ny teknik för att förbättra våra kunderbjudanden och vi fortsätter att effektivisera vår verksamhet. Tillväxten inom såväl inlåning som utlåning fortsätter att vara förhållandevis stark, och våra kunders sparande växer. Vi ser goda förutsättningar för tillväxt och för en fortsatt positiv resultatutveckling under året.

Kommande rapporteringsdatum:

2 maj 2024 Årsstämma
19 juli 2024 Delårsrapport jan-jun 2024
18 oktober 2024 Delårsrapport jan-sep 2024

Delårsrapport för januari mars 2024 bifogas

All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig här: https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/finansiell-info/

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, christofer.zetterquist@skandia.se
Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton: https://www.skandia.se/om-oss/press-media/

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se