Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari – september 2020

Sammanfattning tredje kvartalet 2020

Jämförelsesiffrorna avser det andra kvartalet 2020:

• Intäkterna för tredje kvartalet 2020 uppgick till 267 (262) MSEK.
  • Kostnaderna för tredje kvartalet 2020 uppgick till 156 (188) MSEK.
  • Kreditförlusterna för tredje kvartalet 2020 uppgick till -3 (0) MSEK.
  • Rörelseresultatet för tredje kvartalet 2020 uppgick till 108 (74) MSEK.

Jämförelsesiffrorna avser årsskiftet 2019:

• Bolånevolymen uppgick till 73 314 (70 694) MSEK.
  • Total kapitalrelation uppgick till 21,2 (21,9) procent.
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,9 (19,5) procent.
  • Likviditetstäckningsgraden uppgick till 298 (238) procent.

Johanna Cerwall, Skandiabankens vd, kommenterar kvartalet:

Skandiabanken uppvisar ett starkt resultat för årets nio första månader. Intäkterna har ökat med elva procent samtidigt som kostnaderna har minskat med elva procent. Resultatnivån är nu den högsta i bankens historia. Under tredje kvartalet har vi infört en förenklad prissättningsmodell avseende bolån som erbjuder våra kunder ett av marknadens mest konkurrenskraftiga erbjudande. Inflödet av nya bolåneansökningar har varit högt och vi har sett en ökande tillväxt i våra bolånevolymer under kvartalet.

Återhämtningen på de finansiella marknaderna efter coronapandemins utbrott har fortgått under tredje kvartalet i takt med att länder runt om i världen öppnas upp och samhällen har börjat återgå till det normala. Dock råder en osäkerhet kring återhämtningen eftersom tillväxten tappar fart på sina håll och smittspridningen ökar igen. Hos oss på Skandiabanken fortsätter kunderna att ansöka om amorteringsfrihet och under årets nio första månader har vi beviljat amorteringsfrihet till över 8 000 kunder. Vi ser en fortsatt trend i ökat sparande hos våra kunder vilket är en effekt av pandemin. Våra kunder vill ha ett högre buffertsparande i dessa osäkra tider.

Efter vårens dramatiska tvärnit för världsekonomin har vi sett en snabb återhämtning vilket främst är ett resultat av hävda restriktioner och finanspolitiskt stöd. Nu finns dock tecken på att tillväxten tappar fart på sina håll. Även svensk ekonomi har börjat återhämta sig efter vårens kraftiga fall, men vägen tillbaka är lång. Reporäntan har lämnats oförändrad på noll procent och förväntas väntas vara kvar på denna nivå under en längre tid.

Optimismen på bostadsmarknaden har ökat under kvartalet och många analytiker prognosticerar fortsatt stabila priser. Vårens nedgång är återhämtad och hushållens boprisförväntningar är tillbaka där de låg innan pandemin slog till.

Skandiabanken strävar efter att fortsätta att vara ett mycket attraktivt alternativ på bolånemarknaden. Under det tredje kvartalet har vi förenklat vår transparenta prissättningsmodell för bolån. Förändringen gör det ännu enklare att snabbt få en bild av vad bolånet kostar samtidigt som vi erbjuder en av marknadens mest konkurrenskraftiga bolåneerbjudanden. Modellen med öppna rabatter utan behov av förhandlingar och prutande kvarstår. Det ska vara enkelt och förutsägbart vad ett bolån kostar.

I slutet av kvartalet publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) sin årliga branschmätning av kundnöjdheten hos de svenska bankerna. Skandiabanken kommer på fjärdeplats för tredje året i rad. Det känns positivt att våra bankkunder även denna gång ger oss bra betyg. Vi vet sedan tidigare att vår kundservice uppskattas av kunderna och nu får vi återigen ett kvitto på det. På specifika frågor om coronapandemin får vi högre betyg än branschsnittet då vi upplevs ha hanterat krisen bra och vi får även högt betyg på frågan hur vi kommunicerat och informerat i samband med corona.

Skandiabanken fortsätter att uppvisa en god resultatutveckling och redovisar ett starkt resultat för årets nio första månader. Vi ser en stabil tillväxt i våra bolånevolymer, intäkterna ökar samtidigt som vi har sänkt våra kostnader. Det känns positivt att inflödet av nya bolåneansökningar har varit stort under kvartalet. En högaktiv marknad, fortsatt hög synlighet och ett starkt erbjudande ger oss anledning att tro på ett fortsatt högt ansökningstryck under årets sista månader.

Sammanfattningsvis känner vi oss nöjda när vi summerar årets nio första månader. Vi möter den hårda konkurrensen på marknaden med enkla och transparenta erbjudanden och arbetar långsiktigt för att förbättra lönsamheten. Våra kunder är nöjda med oss som bank och vår tillväxt sker med god kreditkvalitet och lönsamhet. Vi ser med tillförsikt fram emot att fortsätta utveckla banken i denna riktning.

Kommande rapporteringsdatum:

18 februari 2021, bokslutskommuniké 2020

Delårsrapporten för jan-sep 2020 bifogas

All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig här.

Christofer Zetterquist, CFO, 08-788 20 15, Christofer.Zetterquist@skandia.se

Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23, Camilla.Ek@skandia.se

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 650 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se