• Skandia/

Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari-juni 2014: tillväxt på 10 procent med bibehållen kostnadsnivå

Skandiabanken Aktiebolag (publ), Skandias bankverksamhet i Norge och Sverige, presenterar en delårsrapport med en tillväxt på 10 procent med bibehållen kostnadsnivå. Sammanfattning januari-juni 2014 (motsvarande period år 2013 inom parentes):

-          Intäkterna för första halvåret 2014 uppgick till 866 (709) MSEK.
-          Rörelseresultatet för första halvåret 2014 uppgick till 307 (161) MSEK.
-          Kreditförlusterna för första halvåret uppgick till -9 (-14) MSEK.
-          Utlåningen ökade under första halvåret med 7 565 MSEK till 85 459 (77 894) MSEK.
-          Överskottslikviditeten uppgick per den 30 juni till 24 701 jämfört med 19 153 MSEK vid årsskiftet.
-          Total kapitalrelation uppgick per 30 juni till 12,9 jämfört med 13,5 procent vid årsskiftet.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, kommenterar delåret:

Vår bank har sedan årsskiftet blivit 10 procent större och vi har ökat våra marknadsandelar. Vi är på rätt väg för att nå vår målsättning att bli en dubbelt så stor bank till år 2018 och sedan den 1 januari 2013, när vi satte målet, har vi växt med 46 procent, mätt i utlåning till allmänheten.

Totalt sett fördubblar vi nästan bankens rörelseresultat. Det beror helt enkelt på att vi är avsevärt större än vi var för ett år sedan, samtidigt som vår kostnadskontroll fungerar. Vi har bibehållit vår kostnadsnivå, trots den starka tillväxten och investeringarna i bytet av kärnbankssystem. Det projektet medför stora kostnader, men löper enligt plan och kommer, när det slutförts under 2015, att effektivisera och sänka våra årliga kostnader framöver.

I den svenska verksamheten vill jag lyfta fram tre framsteg som skett under perioden av stor strategisk betydelse. Men först vill jag kommentera ett bakslag som jag tar på största allvar. I slutet av juni fick vi en anmärkning samt en straffavgift av Finansinspektionen för att vi har haft brister som har att göra med information och ersättningar i samband med rådgivning. Bristerna var under åtgärd redan i början av 2013, när Finansinspektionens granskning skedde, men skulle självklart aldrig ha funnits överhuvudtaget.

Så till framstegen.

Vi skapade i maj ett EuroBonus-program som ska premiera våra kunder när de använder sina kort, men även när de sparar, har sitt lån eller sin vardagsekonomi i Skandia. Vårt mål var att 10 000 kunder skulle registrera sig till årsskiftet, men det målet passerade vi på mindre än två månader. Det är ett mycket gott betyg från våra kunder och ger en god grund för kors- och merförsäljning.

Nettoflödet in i bankens fondplattform har ökat till den högsta nivån någonsin, 810 miljoner kronor mellan januari och juni, en mångdubbling jämfört med 105 miljoner kronor samma period ifjol. Det överträffar våra mål med råge och jag är stolt över att så många kunder väljer att flytta sitt sparande till oss.

Slutligen har vi äntligen lanserat Sveriges första öppna, individuella bolånepriser och fått ett otroligt positivt mottagande. Antalet bolåneansökningar i Sverige har ökat konstant sedan lanseringen i april och under juni fick vi 44 procent fler ansökningar än under samma månad ifjol. I vilken grad dessa ansökningar även omvandlas till utbetalda lånevolymer kommer vi se först om ett par månader. Vi vet att många upptäckt att de kan använda Skandias öppna bolånepriser för att kunna sätta press på sin gamla bank, eftersom det tar mindre än en minut att få ett rättvist pris hos oss, utan att behöva pruta eller ens ringa oss. Det är i grunden bra, eftersom vi vill ge mer makt till konsumenterna på bolånemarknaden, och många dessutom upptäcker att de får ett bättre pris hos oss. Men det kan självklart påverka vår utbetalningsgrad negativt i det korta perspektivet. På längre sikt tror vi att öppna och transparenta priser är ett vinnande koncept.

I Norge växer bankverksamheten i linje med våra ambitioner. Vi fortsätter att sälja fler bolån, och det är det som i huvudsak bidrar till den starka utvecklingen. Vi har också fått fler kunder i Norge under det första halvåret, och kunderna är mer aktiva och använder banktjänsterna mer än tidigare.

En viktig förklaring till den positiva utvecklingen i Norge är vår höga kundnöjdhet och vårt starka varumärke. Under halvåret har vi korats till den mest omtyckta bank- och finansinstitutionen i Norge (RepTrac). För trettonde året i rad har även norska bankkunder, genom Norsk Kundebarometer, visat att vi är den bank de är mest nöjda med i landet. Jag är väldigt stolt över att vi lyckas kombinera detta med en god lönsamhet och motiverade medarbetare.

I både Norge och Sverige har vi lanserat en helt ny version av mobilbanken, med ny design. Det är ett första steg på ett förnyelsearbete som ska vara färdigt nästa år, med målet att ge en suverän bankupplevelse. Återkopplingen från kunderna visar att vi är på rätt väg.

När vi blickar framåt kommer vår bolånetillväxt fortsätta vara central, men framförallt vill vi erbjuda alla olika tjänster och produkter som Skandia erbjuder. Tillväxten är viktig då lönsamheten i Sverige pressas av ett extremt lågt ränteläge med pressade marginaler.

Rapporteringsdatum under 2014:
29 oktober, tredje kvartalet

Delårsrapporten för januari-juni 2014 bifogas
Delårsrapporten i sin helhet bifogas via länken nedan. All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på http://www.skandiabanken.se/hem/Om-oss/Finansiell-info/

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, 08-463 62 12
Jonas Collet, Skandias presschef, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet och vardagsekonomi, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 480 miljarder kronor och 2 500 anställda. Läs mer på www.skandia.se