• Skandia/

Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari-juni 2015: Fortsatt tillväxt i både Sverige och Norge

Sammanfattning första halvåret 2015 (motsvarande period år 2014 inom parentes):

-          Intäkterna uppgick till 905 (866) MSEK.
-          Rörelseresultatet uppgick till 273 (307) MSEK.
-          Totala kostnader före kreditförluster - 616 (-550) MSEK.
-          Kreditförlusterna, netto uppgick till -16 (-9) MSEK.
-          Utlåning ökade med 4,8 miljarder SEK till 100 394 MSEK jämfört med 95 558 MSEK vid årsskiftet.
-          Total likviditet uppgick per den 30 juni till 24 012 MSEK jämfört med 20 337 MSEK vid årsskiftet.
-          Total kapitalrelation uppgick den 30 juni till 14,5 procent jämfört med 14,2 procent vid årsskiftet.

Öyvind Thomassen, Skandias bankchef, kommenterar det andra kvartalet 2015:
Även det andra kvartalet 2015 har inneburit en fortsättning på Skandiabankens tillväxtresa. Utlåningen fortsatte att öka under kvartalet och i slutet av maj passerades en viktig milstolpe i bankens historia då utlåningen för första gången översteg 100 miljarder kronor. Moody’s har under andra kvartalet uppgraderat bankens kreditbetyg ett steg till A2 (med negativa utsikter), vilket bekräftar den låga riskprofilen.

Vad gäller den svenska verksamheten finns utmaningar kring lönsamheten. Banken når för närvarande inte upp till de krav ägarna ställer, därför har en genomgång påbörjats för att se över hur lönsamheten kan förbättras.

Bytet av den svenska bankplattformen är nu genomfört för att bättre kunna möta framtida kundbehov, och i en snabbare takt erbjuda nya och förbättrade funktioner. Plattformsbytet har tyvärr genererat en del problem som påverkat kunderna. Stort fokus har lagts på att öka stabiliteten både på kort och på lång sikt.

Finansinspektionens krav på att alla banker ska börja redovisa sina snitträntor på bolån trädde i kraft i början av juni. Vi ser det som mycket positivt att vårt initiativ från i höstas nu blivit standard för branschen som helhet. Vi välkomnar alla åtgärder som ökar transparensen på bolånemarknaden då vi vet att det är något våra kunder värdesätter högt. Nästa naturliga steg för branschen är att öppet redovisa vilka rabatter kunderna får och hur de sätts, något vi i banken redan gör och får mycket uppskattning för.

Börsnoteringen av Skandiabanken Norge planeras vara genomförd under det fjärde kvartalet 2015. Som en del av den processen har Skandia sökt tillstånd hos norska Finanstilsynet att bedriva bankverksamhet i Norge. Tillståndet beviljades den 29 maj. Under första halvåret 2015 har jämförelsestörande kostnader, på grund av arbetet med börsintroduktionen, om 28 MSEK påverkat bankens resultat.

Rapporteringsdatum under 2015:
28 oktober, delårsrapport januari-september 2015

Delårsrapporten för januari-juni 2015 bifogas
Delårsrapporten i sin helhet bifogas via länken nedan. All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på https://www.skandiabanken.se/kontakta-skandia/om-skandia/finansiell-info/

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Øyvind Thomassen, bankchef Skandia, telefon 08-463 62 12
Annie Sebelius, kommunikationschef Skandia, telefon 08-788 46 14

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i snart 160 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på 593 miljarder kronor och 2 600 anställda. Läs mer på www.skandia.se