• Skandia/

Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari-mars 2014: tillväxt på 6 procent med fördubblat rörelseresultat

Skandiabanken Aktiebolag (publ), Skandias bankverksamhet i Norge och Sverige, tillväxt på 6 procent med fördubblat rörelseresultat.

Sammanfattning januari-mars 2014 (motsvarande period år 2013 inom parentes):

-          Intäkterna för första kvartalet 2014 uppgick till 446 (378) MSEK.

-          Rörelseresultatet för första kvartalet 2014 uppgick till 160 (77) MSEK.

-          Kreditförlusterna för första kvartalet 2014 uppgick till -6 (-8) MSEK.

-          Utlåningen ökade under kvartalet med 4 938 MSEK till 82 832 (77 894) MSEK.

-          Överskottslikviditeten uppgick per den 31 mars till 22 232 jämfört med 19 153 MSEK vid årsskiftet.

-          Kapitalrelationen uppgick per 31 mars till 12,98 jämfört med 13,48 procent vid årsskiftet.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, kommenterar kvartalet:

Resan mot att bli en dubbelt så stor bank till år 2018 har fortsatt, genom att vi under kvartalet ökade vår utlåning till allmänheten med 6 procent, fortfarande dominerat av bolån. Det är en snabb tillväxttakt, även om den inte är lika kraftfull som under de senaste tolv månaderna, då utlåningen växte med totalt 40 procent. Två väsentliga händelser efter kvartalets utgång ger goda förutsättningar för en fortsatt god utveckling.

Rörelseresultatet för kvartalet var över förväntan och dubbelt så stort som motsvarande kvartal år 2013, främst förklarat av ett starkare räntenetto på grund av att vi har en väsentligt större bolånestock idag samt av något lägre kostnader.

Ett annat glädjeämne är att den svenska fond- och aktieverksamheten har fått ordentlig fart, med den högsta försäljningen sedan vi startade banken år 1994. Nettokundkassaflödet har ökat med 352 miljoner kronor jämfört med det första kvartalet 2013, framförallt eftersom köpen har fördubblats. Extra roligt är att hela 15 procent av fondköpen har gjorts av nya kunder som öppnat sin värdepappersdepå under kvartalet. Även antalet aktieaffärer har ökat, och var 7 procent fler än första kvartalet 2013, innan vi tog fram vår nya prislista.

Vi lägger stor vikt vid att vår tillväxt inte ska ske på bekostnad av servicenivå och jag är glad att konstatera att kunderna tvärtom tycks bli allt nöjdare med oss. I Norge har vi vunnit TNS Gallups utmärkelse ”Årets bästa kundservice” i bankbranschen 2013, som bygger på betyg från kunderna. I Sverige har kunderna, som löpande betygsätter sin kontakt med oss, gett oss de högsta betygen någonsin, i mars snittbetyget 4,57 på skalan 1 till 5.

Efter kvartalets utgång har vi förbättrat vårt bolåneerbjudande på båda våra marknader.

Den 3 april aviserade vi en sänkning på alla våra bolåneräntor i Norge med 0,15 procent, något vi var ensamma om och som gav mycket god respons bland kunderna.

Den 10 april lanserade vi äntligen våra individuella, öppna bolånepriser i Sverige och fick ett mottagande över förväntan både i media och bland kunderna, både i form av beröm för att vi öppnar upp en marknad präglad av dolda villkor och i form av ökat antal ansökningar. Under lanseringsveckan slog vi all-time-high-rekord i antal bolåneansökningar utan att vi hade några ökade marknadsinsatser.

Vår bolånetillväxt kommer att vara central även framåt, men vi kommer även att fokusera allt mer på att öka antalet helkunder som väljer att ha sin vardagsekonomi och sitt sparande i Skandia. I Norge är redan våra bolånekunder bland våra mest aktiva kunder. Våra nya bolånepriser i Sverige ska bidra till samma utveckling, genom att den som har sparande och vardagsekonomi hos Skandia får en lägre bolåneränta.

Rapporteringsdatum under 2014:
28 juli, första halvåret
29 oktober, tredje kvartalet

Delårsrapporten för januari-mars 2014 bifogas
Delårsrapporten i sin helhet bifogas via länken nedan. All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på http://www.skandiabanken.se/hem/Om-oss/Finansiell-info/

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, 08-463 62 12
Annie Sebelius, Skandias kommunikationschef, 08-788 46 14

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet och vardagsekonomi, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 480 miljarder kronor och 2 500 anställda. Läs mer på www.skandia.se