• Skandia/

Skandiabanken Aktiebolag (publ):s delårsrapport januari-mars 2015: Fortsatt stark utlåningstillväxt och ny it-plattform för banken

Sammanfattning första kvartalet 2015 (motsvarande period år 2014 inom parentes):
-       Intäkterna uppgick till 441 (413) MSEK
-       Rörelseresultatet för första kvartalet 2015 uppgick till 181 (160) MSEK
-       Totala kostnader före kreditförluster -253 (-247) MSEK
-       Kreditförlusterna, netto uppgick till -7 (-6) MSEK
-       Utlåning ökade med 3,6 miljarder SEK till 99,1 miljarder SEK jämfört med årsskiftet (95,6)
-       Total likviditet uppgick per den 31 mars till 18 285 (20 337) MSEK jämfört med årsskiftet
-       Total kapitalrelation uppgick den 31 mars till 14,8 procent jämfört med 14,2 procent vid årsskiftet

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, kommenterar det första kvartalet 2015:
Under det första kvartalet 2015 har Skandias bank fortsatt att växa och vi är på god väg att nå de mål vi har satt upp om att fördubbla bolånevolymerna till 2018. Sedan målet sattes den sista december 2012 har volymerna växt med nästan 70 procent.

Även om vi fortsätter att växa kraftigt är kreditkriterierna oförändrade för låntagare. Det innebär att den låga kreditrisk banken har haft historiskt förväntas fortsätta vara låg även framöver.

Det som gör att bolånevolymerna växt är att fler tilltalas av vårt transparenta och tydliga lånererbjudande. Kunderna kan enkelt se vilka rabatter de kommer att få på sitt bolån baserat bland annat på sitt engagemang i Skandia. Vi redovisar också den genomsnittliga räntan som våra bolånekunderna betalar, något som Finansinspektionen också vill att samtliga banker ska börja redovisa under året. Vi ser fram emot att fokus flyttas från listräntorna till vad kunderna faktiskt betalar, det kommer att göra det enklare för låntagarna att jämföra villkor och erbjudanden.

Vi har även en tillväxt i sparande där nettoinflödet till fondplattformen fortsätter att utvecklas starkt både i Sverige och i Norge. Det ligger helt i linje med Skandias strategi att vara det ledande sparbolaget. Under det första kvartalet ökade sparandet i fonder med 18 procent i Sverige och med 28 procent i Norge. Nettoökningen under det första kvartalet i Norge överstiger ökningen under hela 2014.

Under det första kvartalet genomförde vi ett byte av den svenska bankplattformen, ett arbete som vi har lagt mycket tid och kraft på att genomföra. Nu när detta är gjort har vi antagligen Sveriges modernaste bankplattform och kan bättre möta kundbehov och erbjuda nya och förbättrade funktioner i en snabbare takt. Dessutom kommer vi att uppnå en högre kostnadseffektivitet. Vi arbetar nu för fullt med att hantera de barnsjukdomar som är vanligt förknippade med större systembyten.

I januari meddelade vi att vi utvärderar en börsintroduktion av den norska verksamheten med målet att främja tillväxt och utveckling för den norska banken. Det arbetet fortsätter och vi kommer att presentera mer information under våren.

Inledningen på 2015 har börjat fantastiskt bra med en stark tillväxt och många nya kunder. Vi ser detta som ett bevis på att vi verkligen lyssnar på våra kunders önskemål. Jag ser fram emot ett fortsatt spännande år!

Rapporteringsdatum under 2015:
5 augusti, första halvåret
28 oktober, tredje kvartalet

Delårsrapporten för januari-mars 2015 bifogas

Delårsrapporten i sin helhet bifogas via länken nedan. All finansiell information om Skandias bank finns tillgänglig på https://www.skandiabanken.se/kontakta-skandia/om-skandia/finansiell-info/

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, 08-463 62 12
Sara Hägg Liljedal, informationsansvarig Skandia, 08-788 41 63

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i snart 160 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet och vardagsekonomi, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på 526 miljarder kronor och 2 500 anställda. Läs mer på www.skandia.se