Skandiabanken emitterar grön obligation

Skandiabanken har emitterat två gröna obligationer och därmed tagit ett viktigt steg i att bli en ännu mer hållbar bank. Emissionen var framgångsrik och väckte stort intresse hos investerare. Med anledning av obligationernas första officiella handelsdag öppnade representanter från Skandiabanken under torsdagen svenska Nasdaq-börsen med traditionell klockringning. Skandiabankens introduktion på marknaden för gröna obligationer uppmärksammades även på Times Square i New York.

Under hösten färdigställde Skandiabanken ett nytt grönt ramverk för utgivning av gröna obligationer. Ramverket gör det möjligt att koppla ihop behållningen från marknadsfinansiering till finansiering av bostäder som uppfyller vissa kriterier avseende energieffektivitet.

Den nu genomförda emissionen gjordes tillsammans med SEB och Danske Bank, som fått uppdraget som Joint Lead Managers. Obligationerna inkluderar två delar: en 3-årig SEK 500 miljoner Senior Preferred FRN och en 5-årig SEK 500 miljoner Senior Non-Preferred FRN. Medlen från transaktionen kommer att användas till att finansiera gröna bolån enligt bankens nyligen etablerade gröna obligationsramverk från november 2023.

– Det stora intresset från investerare är ett kvitto på marknadens uppfattning om Skandiabankens goda kreditkvalité och något som alla i banken kan känna stolthet över. Den är också en milstople som representerar Skandiabankens resa som emittent under de senaste åren. Det säger Karl Aigéus, Head of Funding på Skandiabanken.

Som det ledande pensionsbolaget är hållbarhetsfrågor en prioriterad del av Skandiakoncernens verksamhet. Det stora och ökande intresset för hållbarhetsfrågor från kunder, investerare och samhällsdebattörer medför att det finns en stor potential i gröna investeringar. De nu utfärdade gröna obligationerna skapar möjlighet för kapitalmarknadsaktörer att bli delaktiga i Skandiabankens hållbarhetsresa.

– Emissionen är ett av flera steg som Skandiabanken tar för att säkerställa att vi kan fortsätta att växa med ett grönt och hållbart fokus. Vi vill visa att vi är en del av samhällets hållbarhetsarbete och på detta sätt kan vi vara med och bidra till att säkerställa bolåneaktörernas anpassning till en mer hållbar framtid, avslutar Arvid Krönmark, VD på Skandiabanken.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se
Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har knappt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se