Skandiabanken Norges presentation för skuldinvesterare finns nu tillgänglig

Skandia meddelade under början av 2015 att en börsnotering av den norska bankverksamheten utvärderas. Den eventuella börsnoteringen väntas vara genomförd under det fjärde kvartalet 2015 och är beroende av marknadsförutsättningarna. I dag publiceras en presentation av den norska verksamheten för befintliga och potentiella skuldinvesterare.

Skandia har sedan år 2000 bedrivit framgångsrik bankverksamhet i Norge, där Skandiabanken tagit en ledande position som utmanarbank. Den norska bankverksamheten, vilken hittills bedrivits som en filial till Skandiabanken, förbereds nu för att bli en självständig norsk bank med ett helägt hypoteksbolag.

Som ett led i etableringen av en självständig norsk bank förbereds för att överföra Skandiabankens kapitalmarknadsfinansiering relaterad till den norska bankverksamheten till de nya bolagen. Vidare utvärderas, beroende på efterfrågan och det allmänna marknadsläget, möjligheterna att optimera kapitalstruturen genom att emittera primär- och supplementärkapitaltillskott. Skandiabanken har därför mandaterat Carnegie, DNB Markets och SEB att agera rådgivare vid transaktionen.
I samband med detta publiceras idag en presentation av Skandiabankens norska verksamhet på hemsidan:

För att den norska bankverksamheten ska kunna finansiera sig som en framtida självständig bank har kreditvärderingsföretaget Moody’s Investors Service (Moody’s) fått i uppdrag att göra en kreditvärdering och tilldela ett kreditbetyg på den norska filialen. Moody’s har även fått i uppdrag att göra en kreditvärdering av de säkerställda obligationer som förväntas emitteras av det norska hypoteksbolaget. Moody’s tilldelar betyget A3/P-2 för Skandiabankens norska filial och (P)Aaa för det säkerställda obligationsprogrammet. Närmare information om ratingen och övrig finansiell information finns även tillgänglig på hemsidan ovan.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef, telefon 08-463 62 12
Annie Sebelius, Skandias kommunikationschef, 08-788 46 14

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press
Bli kund på: http://www.skandia.se