SkandiaBanken tio år - utmanare i går, i dag och i morgon

SkandiaBanken tio år - utmanare i går, i dag och i morgon SkandiaBanken grundades för tio år sedan som Sveriges första nischbank. Trots motstånd från storbankerna utvecklades banken snabbt till en framgångsrik fullservicebank med närmare 900 000 kunder i Norden. Tioårsjubileet markeras med boken Uppstickaren - SkandiaBankens första tio år. SkandiaBanken startade efter den stora finansiella krisen i oktober 1994, då kartan över banksverige såg helt annorlunda ut med endast ett fåtal stora aktörer. Detta blev möjligt genom en ny konkurrenslagstiftning, som tvingade de etablerade bankerna att öppna bankomatsystemet för nykomlingen. - Framgången för SkandiaBanken beror främst på att vi erbjöd bättre förhållanden för Sveriges bankkunder. Bra räntevillkor och låga avgifter gynnade alla konsumenter. Våra medarbetare har med stort engagemang och hög kompetens gjort SkandiaBanken till vad den är idag - en respekterad och konkurrenskraftig aktör på marknaden, säger Göran Lenkel, f d vd SkandiaBanken. När SkandiaBanken slog sig in på bankmarknaden var den höga inlåningsräntan det främsta vapnet, men också den höga tillgängligheten via telefon och senare internet. Banken förbättrade möjligheten för bankkunderna att jämföra de olika bankernas räntor och villkor med varandra. SkandiaBanken utsågs tre år i rad, 1998, 1999 och 2000, till "Årets Bank" av tidningen Privata Affärer och har fått många andra utmärkelser. Under SkandiaBankens tioåriga historia har konkurrensen om privatkunderna ökat med flertalet nyetablerade nischbanker på marknaden. Gert Engman som är nytillträdd ordförande i SkandiaBanken och chef för Skandia Sverige har nu ansvaret att vidareutveckla banken: - Det är en utmaning för oss att fortsätta växa utan att bli en femte storbank. Vi ska alltid ha ett oslagbart erbjudande för den kund som vill hantera vardagsekonomin via Internet. Och det finns naturligtvis nya grupper av kunder som vi tror skulle uppskatta SkandiaBanken. Vi tittar på företagsmarknaden och avser att erbjuda mycket konkurrenskraftiga småföretagarpaket. - SkandiaBanken har utvecklats med god lönsamhet från start och har nyligen presenterat ett starkt första halvår. Detta ger oss handlingsfrihet och möjlighet att fortsätta utmana branschen. I samband med 10-årsjubileet ger SkandiaBanken ut boken Uppstickaren - SkandiaBankens första tio årskriven av journalisterna Ingrid Kindahl och Annika Rosell. Boken sammanfattar de huvudsakliga händelserna i bankens historia. Bland annat avslöjas strategin bakom bankens tillkomst och storbankernas försök att stoppa bankens etablering. Även konkurrenterna får komma till tals och ge sin bild av utvecklingen inom den svenska bankmarknaden. - Vi gör inget anspråk på att berätta hela historien om SkandiaBanken. Boken lyfter fram några av svårigheterna vid starten och berättar något om det finansiella klimatet i Sverige i början på 90-talet. Den säger även något om vilka kunderna är och hur floran av tjänster vuxit fram, avslutar Göran Lenkel, f d vd Skandiabanken. För ytterligare information vänligen kontakta: SkandiaBanken Gert Engman, styrelseordförande, Tel: 08-788 17 81 e-post: gert.engman@skandia.se Gunilla Svensson, presschef, Tel 08-788 42 97 e-post: gunilla.svensson.@skandia.se För beställning av boken Uppstickaren - SkandiaBankens första tio år vänligen kontakta: Micael Bindefeld AB Ulrika Berglund Tel: 08-667 67 00 Mobil: 070-768 11 00 e-post: ulrika@bindefeldab.se Högupplösta bilder på Gert Engman och Göran Lenkel finns att ladda ner på www.bindefeldab.se/skandiabanken SkandiaBanken startade i oktober 1994 och var en av de första s k nischbankerna med banktjänster via telefon och Internet. I erbjuds privatpersoner ett brett sortiment av bank- och sparprodukter via Internet. SkandiaBanken har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Antalet kunder är i dag närmare 900 000. Skandiabanken är ett helägt dotterbolag till försäkringsaktiebolaget Skandia. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/29/20040928BIT21830/wkr0002.pdf