Skandiabanken vinner årets bank

Skandiabanken kniper förstaplatsen och utses till årets bank när tidningen Privata Affärer för 33:e året i rad genomlyser den svenska bankmarknaden och korar en vinnare. Kombinationen av konkurrenskraftiga bo- och sparräntor med en transparent bolånemodell tilltalar årets jury.

– Jag är väldigt glad och hedrad över att Skandiabanken utses till årets bank. Utmärkelsen är ett strålande kvitto på allt arbete som vi lagt ned för att vara den mest konkurrenskraftiga och kundvänliga banken för privatkunder. Jag ser det också som en bekräftelse på att vår transparenta bolånemodell, som inte kräver att man som kund bevakar och med jämna mellanrum omförhandlar sin ränta, uppskattas av både våra kunder och av prisjuryn, säger Skandiabankens VD Arvid Krönmark i en kommentar.

Privata Affärer skriver i sin motivering ”När bolånetagarna behöver det mest – en tydlig lågprisledare, utan förhandlingskrav för att behålla en förmånlig boränta”. Bakom juryns val ligger Skandiabankens ambition att hålla boräntorna låga och prissättningsmodellen transparent. Under 2023 har Skandiabanken haft lägst snittränta på 3-månaders bolån under nio av elva månader.

En av få aktörer med transparent bolånemodell

Skandiabanken erbjuder en så kallad transparent bolånemodell. Det innebär att en potentiell kund enkelt kan ta reda på sin ränta, som baseras på bolånets storlek och värdet på bostaden, genom att gå in på skandia.se. Räntan är inte förhandlingsbar och kunden behöver därmed inte oroa sig för att rabatten plötsligt ska försvinna. Den transparenta modellen innebär också att alla kunder med liknande förutsättningar erbjuds samma låga ränta.

– Skandiabanken är en mindre aktör på bolånemarknaden men den av de etablerade aktörerna som sedan 2018 har vuxit snabbast av alla. Vårt fokus framåt är att fortsätta pressa priserna på bolån och erbjuda riktigt bra sparräntor. Detta samtidigt som vi fortsätter att vässa våra digitala tjänster, med förhoppning att vi redan under nästa år ska kunna återlansera produkter såsom kreditkort och privatlån, fortsätter Arvid Krönmark, VD Skandiabanken.

– En utmärkelse som Årets Bank förpliktigar och motiverar. Vår ambition är att kontinuerligt, steg för steg, förbättra vårt erbjudande till privatkunder, avslutar Arvid Krönmark.

Mer om Skandiabankens bolån och erbjudanden finns att läsa här.

Johanna Näsholm, presskontakt, 072 221 14 94
johanna.nasholm@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har knappt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se