• Skandia/

Skandiabankens delårsrapport januari-september 2013: ökad utlåning med 12,5 miljarder kronor

Skandiabanken AB, Skandias bankverksamhet i Norge och Sverige, presenterar resultatet för januari-september 2013. Sammanfattning (motsvarande period år 2012 inom parentes):

• Intäkterna för tredje kvartalet 2013 uppgick till 399 (389) MSEK.
  • Rörelseresultatet för tredje kvartalet 2013 uppgick till 93 (101) MSEK.
  • Kreditförlusterna för tredje kvartalet uppgick till -17 (-5) MSEK.
  • Utlåningen har hittills i år ökat med 12 507 MSEK till 70 908 (58 401) MSEK.
  • Överskottslikviditeten uppgick per den 30 september till 21 179 jämfört med 25 348 MSEK vid årsskiftet.
  • Kapitaltäckningsgraden uppgick per 30 september till 12,74 jämfört med 14,64 procent vid årsskiftet.

Øyvind Thomassen, Skandias bankchef och vd för Skandiabanken, kommenterar perioden:

Vår tillväxttakt har accelererat ytterligare under det tredje kvartalet, trots att en svagare norsk krona påverkar både balansräkning och resultat negativt. I lokal valuta har vi, mätt i utlåning till allmänheten, nu växt med 42 procent i Norge och 11 procent i Sverige sedan årsskiftet. Vi är på väg mot vårt långsiktiga mål att bli en dubbelt så stor bank till år 2018, vilket ger oss ännu bättre förutsättningar att erbjuda bra priser och schyssta villkor.

Den svenska nettotillväxten inom bolån har nu kommit igång. Det ser jag som ett gott betyg från kunderna. Jag är också stolt över det konkreta betyg de gav oss genom årets Nöjd kundindex (NKI) från Svenskt Kvalitetsindex, där vi gick mot strömmen och förbättrade nöjdheten till 75,1, bättre än alla svenska storbanker och de flesta nischbanker.

Den norska verksamheten präglas självklart av den starka tillväxten i utlåning, inom både bolån och billån, med nya kunder som strömmar till oss snabbare än vi vågat hoppas på. Parallellt har vi dessutom lanserat överföringar i realtid via både internet- och sms-banken, och utvecklat sms-överföringarna så att de även fungerar till konton i andra banker.

Det finansiella resultatet är något lägre under perioden, vilket främst beror på två faktorer. Dels är det en naturlig och tillfällig konsekvens av den ökade tillväxten. Dels gör vi stora investeringar i byte av svenskt kärnbanksystem, vilket tynger resultatet 2013 och 2014 men ska ge positiv resultatpåverkan från år 2015.

Fokus framöver är att växa antalet aktiva vardagsbanks- och helkunder, utöver att fortsätta växa balansräkningen. I Sverige hoppas jag kunna presentera vår nya modell för bolåneräntor under första kvartalet. Men jag kan redan nu lova att bolånen kommer bli billigare, men priserna lika öppna och villkoren lika schyssta som idag. Inga svarta lådor och inget prutande.

Delårsrapporten för januari-september 2013 bifogas
Delårsrapporten i sin helhet bifogas via länken nedan. All finansiell information om Skandiabanken finns tillgänglig på http://www.skandiabanken.se/hem/Om-oss/Finansiell-info/

Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.