• Skandia/

Skandias delårsöversikt jan-juni 2023: Stabil avkastning och ett ansvarsfullt företagande för hållbart värdeskapande

Nyckeltal januari – juni 2023 (motsvarande period 2022 inom parentes):

Koncern/Livbolag

• Premier i koncernen uppgick till 21,0 (22,8) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning för koncernen uppgick till 797 miljarder kronor, jämfört med 765 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalt förvaltat kapital i livbolaget uppgick till 586 miljarder kronor, jämfört med 574 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Solvensgraden i livbolaget uppgick till 213 procent, jämfört med 212 procent vid årsskiftet.

Enligt våra erbjudanden

Traditionell förvaltning

• Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 576 miljarder kronor, jämfört med 564 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalavkastningen uppgick till 3,1 (-4,8) procent under årets första halvår. Femårsgenomsnittet uppgick till 5,6 procent.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 104 procent, jämfört med 102 procent vid årsskiftet.

Fondsparande

• Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 180 miljarder kronor, jämfört med 166 miljarder kronor vid årsskiftet.

Hälsa och trygghet

• Premier uppgick till 2,1 (1,9) miljarder kronor.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 98,4 miljarder kronor, jämfört med 95,0 miljarder kronor vid årsskiftet.

Frans Lindelöw, koncernchef och VD, kommenterar första halvåret:

Första halvåret 2023 har präglats av stigande räntor och hög inflation, vilket har påverkat både oss som bolag och våra kunder. Vi har en långsiktig investeringsstrategi och en bra riskspridning i livportföljen, och avkastningen första halvåret har varit stabil. Vi höjde också återbäringsräntan på kundernas traditionellt förvaltade försäkringskapital till 4 procent från och med den 1 juni.

Totalavkastningen för Skandia Liv (traditionell förvaltning) uppgick till 3,1 procent första halvåret 2023, jämfört med en avkastning på -4,8 procent det första halvåret i fjol1. Av tillgångarna i livportföljen har noterade aktier haft bäst utveckling. Den svagare svenska kronan har inneburit att placeringarna i framför allt utländska aktier har utvecklats väl. Vi sprider riskerna över många olika tillgångsslag, där vi kombinerar en långsiktigt god avkastning med ett sunt risktagande. Skandias livportfölj är sammansatt för att stå stadigt i alla väder.

Vår uppgift är att förvalta och fördela vinsten till våra ägare, som även är våra kunder. Genom våra investeringar strävar vi också efter att skapa samhällsnytta samt bidra positivt till klimatomställningen i linje med Parisavtalet. Vi fortsätter att realisera vår klimatfärdplan, där vi ska minska våra fossila innehav med 75 procent samt fördubbla våra gröna investeringar i den traditionella livportföljen fram till 2025, jämfört med 2018. Vidare ska Skandia investera 40 miljarder kronor i klimatinvesteringar till 2030, exempelvis i grön infrastruktur.

Skandiabanken har haft god tillväxt i både sparande- och bolånevolymer under första halvåret, och tar även marknadsandelar inom bolån; ett kvitto på att modellen med transparenta och förhandlingsfria bolån fortsätter vara framgångsrik. Andra kvartalet lanserade banken nya mobila betallösningar, vilka gör det lättare för kunderna att betala med exempelvis mobil eller smartklocka.

Skandia har ett långtgående samhällsengagemang, och i samhällsdebatten lyfter vi frågor som är viktiga för våra kunder och ägare. Under det andra kvartalet har vi bland annat kartlagt hur en tidig pension slår mot plånboken och hur ett eget sparande kan kompensera för färre yrkesverksamma år, samt släppt vår årliga undersökning om bostadsmarknaden för unga där vi föreslår införandet av en amorteringstrappa. Vi adresserar även viktiga frågor såsom hur pensionskapital och långsiktiga investeringar kan vara en lösning för infrastrukturutmaningar som exempelvis energi.

Vi fortsätter vår transformation av försäkringsverksamheten, och investerar för att ytterligare effektivisera Skandia, förbättra kundupplevelsen och ha en stark närvaro i alla kanaler. Vårt starka och breda erbjudande inom traditionell förvaltning, fonder, hälso- och trygghetstjänster samt banktjänster, uppskattas av våra kunder. Våra medarbetares engagemang och insatser fortsätter bygga en god kundupplevelse. Tillsammans verkar vi för långsiktig kundnytta, med god avkastning och ett hållbart affärsvärde för att skapa trygghet för generationer.

1Modellen med återbäringsränta jämnar ut fördelningen av avkastningen över tid, varmed svängningar på marknaden blir mindre kännbara för våra kunder.

Delårsöversikt för januari-juni 2023 bifogas.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig här: https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/skandias-livbolag/

Resultatet för Skandiabanken har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se