• Skandia/

Skandias delårsöversikt jan-juni 2024: Höjd återbäringsränta och sänkta avgifter

Nyckeltal januari – juni 2024 (motsvarande period 2023 inom parentes):

Koncern/Livbolag

• Premier i koncernen uppgick till 23,3 (21,0) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning för koncernen uppgick till 848 miljarder kronor, jämfört med 804 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalt förvaltat kapital i livbolaget uppgick till 613 miljarder kronor, jämfört med 592 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Solvensgraden i livbolaget uppgick till 209 procent, jämfört med 201 procent vid årsskiftet.

Enligt våra erbjudanden

Skandia Liv (traditionell förvaltning)

• Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 602 miljarder kronor, jämfört med 581 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalavkastningen uppgick till 4,6 (3,1) procent. Femårsgenomsnittet uppgick till 5,9 procent.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 107 procent, jämfört med 104 procent vid årsskiftet.

Fonderbjudande

• Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 198 miljarder kronor, jämfört med 179 miljarder kronor vid årsskiftet.

Hälsa och trygghet

• Premier uppgick till 2,2 (2,1) miljarder kronor.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 105,3 miljarder kronor, jämfört med 102,0 miljarder kronor vid årsskiftet.

Frans Lindelöw, koncernchef och VD, kommenterar första halvåret:

Första halvåret har varit fortsatt stabilt för Skandia. Vi har haft en god avkastning och vi höjde återbäringsräntan på kundernas traditionellt förvaltade försäkringskapital till 6 procent från den 1 juni. Genom en långsiktig investeringsstrategi, en bra riskspridning och fokus på ett hållbart värdeskapande skapas goda förutsättningar för våra kunders pensionskapital att fortsätta växa.

En stark börsutveckling har bidragit till att totalavkastningen för Skandia Liv (traditionell förvaltning) uppgick till 4,6 procent första halvåret 2024 (3,1)1). Publika aktier är det tillgångsslag i livportföljen som med 12,8 procent har haft den bästa avkastningen första halvåret, följt av onoterade bolag som har haft en avkastning på 8,2 procent.

Skandia är ett kundägt bolag och all vinst och allt överskott fördelas till våra kunder i Skandias livbolag, som också är våra ägare. Den 1 juni sänkte vi avgifterna på sparande i Skandia Liv för närmare 600 000 kunder. Det innebär ännu mer i pension och stärkt ekonomisk trygghet för våra kunder. Den 1 april höjde vi premiegarantierna för pensionssparande i Skandia Liv, där nya premieinbetalningar kommer att få en garanti på 100 procent, från tidigare 80 procent (undantaget inflyttat kapital samt kapitalförsäkring). Detta innebär att hela inbetalningen används för att beräkna de garanterade pensionsbeloppen framöver, vilket gör sparformen ännu tryggare.

Vi har höga ambitioner med vårt hållbarhetsarbete, där vi ska verka som ett ansvarsfullt företag och bidra till ett hållbart värdeskapande. Som pensionsbolag tillför vi en viktig komponent i klimatomställningen, nämligen kapital, och genom våra investeringar stödjer vi de globala målen för hållbar utveckling. Under andra kvartalet har vi uppdaterat vår klimatfärdplan med ännu ett klimatmål, som fokuserar på att påverka bolag med höga klimatutsläpp att sätta vetenskapligt baserade klimatmål. Vi har fortsatt fokus på att öka våra gröna investeringar, och har genomfört nya investeringar i gröna obligationer om cirka 3 miljarder kronor det första halvåret.

Försäljningsmässigt har vi sett en stark utveckling, inte minst inom fondförsäkring. Vi har utvecklat vårt erbjudande med bland annat ett större utbud av fonder, varav många med hållbarhetsfokus. Vi har också haft en bra avkastning på våra fonder överlag, drivet av en stigande aktiemarknad.

Vi drivs av långsiktighet och tar en aktiv del i samhällsdebatten; vi bidrar med kunskap och expertis inom områden som pension, ekonomi och hälsa. Exempelvis har vi lanserat rapporten Jobbonärslivet – om att kombinera arbete med pension, samt gett förslag till hur ITP-avtalet kan utvecklas framåt för bättre konkurrens och ökad valfrihet. Dessa frågor har vi även diskuterat under bland annat Almedalsveckan.

Skandiabanken redovisar ett starkt första halvår och har fortsatt att flytta fram positionerna inom framför allt bolån. Detta tack vare ett kundvänligt erbjudande med en transparent bolånemodell, där det man ser är det man får.

Vi har en stark plattform där vi är marknadsledande på den icke-kollektivavtalade tjänstepensionsmarknaden, livportföljen är väl diversifierad, vi har en stark finansiell ställning och ett brett erbjudande inom pension, sparande, banktjänster samt hälsa och trygghet. Vi fortsätter utveckla vår affär och vårt erbjudande för ett ännu bättre kundvärde och fortsatt kundnöjdhet. Jag är tacksam för alla medarbetares engagemang för att fortsätta utveckla vår verksamhet, vilket gör att vi fortsätter vara det ledande pensionsbolaget som tar ansvar. Vi skapar långsiktigt värde för våra kunder och ägare, och agerar framåt tillsammans för att skapa trygghet för generationer.

1) Modellen med återbäringsränta jämnar ut fördelningen av avkastningen över tid, varmed svängningar på marknaden blir mindre kännbara för våra kunder.

Delårsöversikt för januari – juni 2024 bifogas.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig här: https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/skandias-livbolag/

Resultatet för Skandiabanken har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 850 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se