Skandias driftproblem åtgärdade

Skandias webbsidor, internetbank, telefoni och kundtjänst fungerar åter. Problem i kommunikation mellan datasystem i olika datorhallar är den troliga orsaken.

Skandia drabbades under tisdagen av kraftiga driftstörningar som bland annat innebar att kunderna inte kunde nå företaget via telefon eller Internet. Webbsidor, internetbank, telefoni och kundtjänst slogs ut, och låg under stora delar av tisdagen helt nere. Även interna system på Skandia som intranät och e-post låg nere. Först vid midnatt på tisdagen var systemen åter uppe i full funktionalitet, med undantag för realtidsuppdateringar av värdepapperskurser som för närvarande fungerar långsamt. Under driftstoppet öppnade Skandia ett par direktlinjer för värdepappershandel, och Skandia hade löpande en dialog med kunderna via Facebook.

– Detta är den allvarligaste driftstörningen i Skandias historia, säger Pelle Wahlström, vice VD på Skandia i Norden. Vi beklagar djupt det inträffade, och de problem som detta har förorsakat våra kunder. De exakta orsakerna till driftstörningarna är under utredning men mycket tyder på att problemen uppstod i kommunikationen mellan datasystem i olika datorhallar. Vi utreder nu de exakta orsakerna till driftstoppet, och vidtar de åtgärder som krävs för att det inte ska upprepas.

Lena Hök, informationschef Skandia Privat och Skandiabanken, tel: 08-463 74 60

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på www.skandia.se.