Skandias första halvår 2018: Stabil avkastning

Under första halvåret uppgick avkastningen till 3,8 procent i den traditionella livportföljen. Bäst utvecklades innehaven i private equity med en total uppgång på 15,4 procent under halvåret.

Under årets andra kvartal ökade oron på de finansiella marknaderna. Den pågående handelskonflikten mellan USA och Kina samt EU ledde till osäkra börser samt fallande marknadsräntor. Den svenska kronan försvagades mot dollarn men var fortsatt stabil mot euron, vilket bidrog positivt till portföljen. Avkastningen i Skandias traditionella portfölj uppgick till 3,8 procent under halvåret med bidrag från de flesta av portföljens tillgångsslag.

– Det är glädjande att vi trots viss politisk oro lyckas skapa stabil avkastning till våra kunder. Alla våra tre tillgångsslag; aktier, räntebärande och alternativa tillgångar, bidrog positivt till resultatet under halvåret. Vi ser även att våra aktivt förvaltade portföljer skapar en god avkastning – såväl under kvartalet som sedan årsskiftet, säger Skandias koncernchef Frans Lindelöw.

Högst avkastning stod de alternativa tillgångsslagen för med en avkastning på 9,6 procent under halvåret, där private equity utvecklades bäst med en uppgång på 15,4 procent.

– I likhet med förra kvartalet ser vi hur våra alternativa tillgångar fortsätter att utvecklas väl. Private equity, som står för 10 procent av portföljens värde, fortsätter att ge bäst avkastning, men även investeringar i infrastruktur och råvaror utvecklades mycket bra under kvartalet, säger Frans Lindelöw.

Positiv försäljningsutveckling

Skandias försäljning av sparförsäkring ökade under första halvåret med 2 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Trots oron på de finansiella marknaderna har livbolaget fortsatt att leverera god återbäringsränta och starka nyckeltal, samtidigt som både liv- och fondförsäkringsbolaget fått höga betyg i externa förmedlares ranking. Ökningen kommer främst från en stark försäljning av tjänstepensioner med traditionell förvaltning.

Den starka försäljningen på tjänstepensionsmarknaden motverkas av en minskad försäljning till privatmarknaden, bland annat till följd av införandet av ett premietak för traditionell förvaltad kapitalförsäkring. Premietaket infördes under andra kvartalet 2017, men medförde effekter först från tredje kvartalet. Vidare bidrog avvecklingen av strukturerade produkter till dämpad försäljning av depåförsäkring, jämfört med motsvarande period föregående år.

Nytt bolåneerbjudande

Under perioden lanserade Skandia en ny strategisk prismodell för bolån som belönar nya och befintliga kunder med tjänstepension i bolaget. Nya och befintliga tjänstepensionskunder med 3 månaders bindningstid på sina bolån premieras med en ränta ned till 1,09 procent. Genom erbjudandet knyter Skandia ihop människors två viktigaste privatekonomiska åtaganden – bolån och pension.

Nyckeltal för Skandia, första halvåret 2018 (motsvarande period 2017 inom parantes):

•  Totalavkastningen för traditionell förvaltning uppgick till 3,8 (3,4) procent under första halvåret. Femårsgenomsnittet uppgick till 8,4 procent.
  •  Koncernens förvaltade kapital uppgick till 676 miljarder kronor, jämfört med 653 miljarder kronor vid årsskiftet. Den svenska traditionella portföljen stod för 451 miljarder kronor och svensk fond- och depåförsäkring för 164 miljarder kronor.
  •  Koncernens utlåning uppgick till 58,6 miljarder kronor, jämfört med 59,2 miljarder kronor vid årsskiftet.
  •  Solvensgraden uppgick till 176 procent jämfört med 173 procent vid årsskiftet och den kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 112 procent jämfört med 111 procent vid årsskiftet.
  •  Inbetalda premier uppgick till 22 316 (22 647) miljoner kronor för koncernen varav premier för traditionell förvaltning på den svenska marknaden uppgick till 13 285 (12 851) miljoner kronor.
  •  Den viktade nyförsäljningen för sparförsäkringar på den svenska marknaden uppgick till 2 867
    (2 817) miljoner kronor, varav försäljningen av traditionellt förvaltad försäkring i Sverige stod för
    1 998 (1 864) miljoner kronor och försäljningen av fond-och depåförsäkring för 869 (953) miljoner kronor.

Delårsrapporten i sin helhet publiceras på Skandias hemsida i slutet av augusti.

Resultatet för Skandias bankverksamhet har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Förklaringar av facktermer
Solvensgraden är ett mått på ett bolags förmåga att infria de löften det har gett till sina kunder inom traditionell förvaltning och visar värdet på bolagets totala tillgångar jämfört med värdet av det som bolaget har lovat sina kunder i form av framtida garanterade utbetalningar.

Kollektiv konsolideringsgrad är ett mått som visar relationen mellan värdet av tillgångarna och kundernas samlade försäkringskapital inom traditionell förvaltning.

Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23, Camilla.Ek@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på: Skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar mer än 600 miljarder åt våra 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se