• Skandia/

Skandias första halvår 2019: Aktier och onoterade bolag bidrog främst till en avkastning om 6,6 procent

Nyckeltal januari – juni 2019 (motsvarande period 2018 inom parantes):

Koncern

• Premier uppgick till 22,8 (18,6) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning uppgick till 664 miljarder kronor, jämfört med 605 miljarder kronor vid årsskiftet.

Traditionell förvaltning

• Totalavkastningen uppgick till 6,6 (3,8) procent under det första halvåret. Femårsgenomsnittet uppgick till 7,2 procent.
  • Totalt förvaltat kapital i Skandias traditionella livportfölj stod för 479 miljarder kronor, jämfört med 440 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Solvensgraden uppgick till 169 procent jämfört med 170 procent vid årsskiftet.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 110 procent jämfört med 105 procent vid årsskiftet.

Fond- och depåförsäkring

• Tillgångar under förvaltning uppgick till 163 miljarder kronor, jämfört med 147 miljarder kronor vid årsskiftet.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 65,3 miljarder kronor, jämfört med 59,9 miljarder kronor vid årsskiftet.

Frans Lindelöw, koncernchef och vd, kommenterar halvåret:

De finansiella marknaderna har präglats av stundtals stora rörelser under det första halvåret 2019. Styrkan i den globala tillväxten har fortsatt att mattas av vilket bidragit till att centralbankerna börjat lätta på påbörjade åtstramningar. Detta i kombination med ett upptrappat handelskrig har bidragit till rörelserna på de finansiella marknaderna. Skandias traditionella livportfölj har utvecklats väl under perioden med en totalavkastning om 6,6 procent där publika aktier och onoterade bolag sammantaget bidrog med 4,8 procentenheter.

Utmärkande för perioden var att alla tillgångsslag steg i värde. Publika aktier utvecklades bäst med en avkastning om 20 procent. Totalt bidrog de publika aktieinnehaven till mer än hälften av portföljens avkastning där delar av resultatet beror på försvagningen av den svenska kronan. Även innehaven i onoterade bolag utvecklades väl och steg med knappt 10 procent under perioden.

Oavsett om det är goda tider eller tider av turbulens så har vi ett långsiktigt åtagande där ändamålet är att skapa god och varaktig avkastning till våra ägare och kunder. Som ett resultat av god kapitalförvaltning och gynnsam utveckling på aktiemarknaden höjde vi återbäringsräntan på traditionellt förvaltat försäkringskapital från 4 till 5 procent från den 1 maj.

Under det första halvåret ökade inbetalda premier till 22,8 miljarder kronor, vilket är en ökning med 22 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det är främst vår försäljning av försäkring med traditionell förvaltning som har utvecklats starkt och ökat med 34 procent. Vidare fortsätter vårt bolåneerbjudande riktat till tjänstepensionskunder att tas emot väl och bolånevolymen ökade med 9 procent under halvåret jämfört med årsskiftet.

Vi har 664 miljarder kronor under förvaltning, vilket nu inkluderar det kapital som tidigare förvaltades av pensionskassan AI Pension. Det gläder mig att vi kan växa organiskt och via förvärv, vilket gynnar samtliga kunder som tar del av värdet av ny affär. Det har varit ett bra första halvår för Skandia då vi har levererat en god avkastning till våra ägare och kunder, och jag ser fram emot årets andra halva med tillförsikt trots potentiellt fortsatt volatila marknader. Vi ska fortsätta att bedriva verksamheten på ett ansvarsfullt sätt för att säkerställa god avkastning, bidra till ett hållbart värdeskapande och skapa ekonomisk trygghet för våra ägare och kunder. Skandia är det ledande pensionsbolaget i Sverige och vi ska fortsätta att utveckla verksamheten för att ytterligare befästa den positionen.

Delårsöversikt för jan-juni 2019 bifogas.
Delårsrapporten i sin helhet publiceras på Skandias hemsida den 29 augusti.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig på Skandia.se.

Resultatet för Skandias bankverksamhet har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23, Camilla.Ek@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har mer än 600 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se