Skandias första kvartal 2022: Skandia står stabilt i en turbulent tid

Nyckeltal januari – mars 2022 (motsvarande period 2021 inom parentes):

Koncern/Livbolag

• Premier i koncernen uppgick till 11,6 (9,9) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning för koncernen uppgick till 804 miljarder kronor, jämfört med 842 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalt förvaltat kapital i livbolaget uppgick till 595 miljarder kronor, jämfört med 610 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Solvensgraden i livbolaget uppgick till 206 procent, jämfört med 201 procent vid årsskiftet.

Enligt våra erbjudanden

Traditionell förvaltning

• Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 585 miljarder kronor, jämfört med 600 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalavkastningen uppgick till -2,6 (6,0) procent. Femårsgenomsnittet uppgick till 7,2 procent.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 107 procent, jämfört med 114 procent vid årsskiftet.

Fondsparande

• Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 183 miljarder kronor, jämfört med 202 miljarder kronor vid årsskiftet.

Hälsa och trygghet

• Premier uppgick till 0,9 (0,9) miljarder kronor.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 87,0 miljarder kronor, jämfört med 84,2 miljarder kronor vid årsskiftet.

Frans Lindelöw, koncernchef och vd, kommenterar kvartalet:

Det mänskliga lidandet som den ryska regimens invasion av Ukraina medför lämnar ingen av oss oberörd. Gamla sanningar omprövas när vi träder in i en period med större osäkerhet, högre inflation och sannolikt lägre tillväxt. Som kund i Skandia är man trygg – vår portfölj är sammansatt för att stå stadigt i alla väder.

Den ekonomiska turbulensen kring årets början har förstärkts av det säkerhetspolitiska lägets oberäknelighet. Året inleddes med störningar i leverantörskedjor, höga energipriser och en inflation i skarp uppgång. Även om vi hoppas på ett snabbt slut på konflikten så ska vi inte falla i fällan att tro att ett avslut kommer att undanröja de orosmoln vi redan innan dess utbrott sett torna upp. Under februari införde den ryska regimen ett handelsstopp med ryska värdepapper för utländska investerare. Skandias livportfölj har inte någon direkt exponering mot ryska värdepapper, och endast en marginell indirekt exponering genom fondinnehav. Vi har också sedan tidigare beslutat att inte investera i ryska statsobligationer. Ett mindre antal kunder med placeringar i ryska värdepapper har drabbats av handelsstoppet, vilket är olyckligt och beklagligt.

Under det första kvartalet har Skandias totala avkastning varit negativ med -2,6 procent, främst på grund av börsens negativa utveckling och därtill stigande räntor. Den positiva utveckling vi sett inom investeringar som exempelvis infrastruktur har därmed motverkats av kursfall på både aktier och räntebärande tillgångar.

På Skandia tror vi att vi bäst möter vårens utmaningar genom att fortsätta att sätta våra kunder i fokus och utveckla våra produkter. I mars lanserades Skandia Omtanke som är ett attraktivt erbjudande för extra trygghet och möjlighet till avlastning för våra kunder. Skandia Omtanke är en bred satsning med vardagstjänster för ökad trygghet, avlastning och välbefinnande.

Miljöaspekten har länge varit viktig för Skandia. För att förtydliga vår ståndpunkt och ambition målsätter vi nu vår interna miljö- och klimatpåverkan ­– fram till år 2030 ska vi sänka våra koldioxidutsläpp samt minska vårt avfall med 50 procent, i jämförelse med 2019.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att Skandia står stabilt och att våra kunder är mycket väl rustade för en tid när medvinden kanske byter riktning. En förutsättning för att lyckas är att vi har våra medarbetare med oss. Därför är det extra glädjande att vår senaste undersökning visar på den högsta graden av nöjda medarbetare som vi någonsin uppmätt.

Jag vill tacka våra kunder för det fortsatta förtroendet och även tacka vår avgående styrelseordförande Hans-Erik Andersson för ett mycket väl fungerande samarbete och hans insatser för Skandia genom åren.

Delårsöversikt för januari-mars 2022 bifogas.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig här.

Resultatet för Skandiabanken har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se
Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se