• Skandia/

Skandias första kvartal 2024: Långsiktigt perspektiv för en stabil avkastning och ett hållbart värdeskapande

Nyckeltal januari – mars 2024 (motsvarande period 2023 inom parentes):

Koncern/Livbolag

• Premier i koncernen uppgick till 12,0 (10,8) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning för koncernen uppgick till 839 miljarder kronor, jämfört med 804 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalt förvaltat kapital i livbolaget uppgick till 608 miljarder kronor, jämfört med 592 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Solvensgraden i livbolaget uppgick till 209 procent, jämfört med 201 procent vid årsskiftet.

Enligt våra erbjudanden

Skandia Liv (traditionell förvaltning)

• Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 597 miljarder kronor, jämfört med 581 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalavkastningen uppgick till 3,0 (1,6) procent. Femårsgenomsnittet uppgick till 6,1 procent.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 106 procent, jämfört med 104 procent vid årsskiftet.

Fonderbjudande

• Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 194 miljarder kronor, jämfört med 179 miljarder kronor vid årsskiftet.

Hälsa och trygghet

• Premier uppgick till 1,1 (1,0) miljarder kronor.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 103,8 miljarder kronor, jämfört med 102,0 miljarder kronor vid årsskiftet.

Frans Lindelöw, koncernchef och VD, kommenterar kvartalet:

Skandia har haft en stabil utveckling årets första kvartal. Totalavkastningen för Skandia Liv (traditionell förvaltning) uppgick till 3 procent det första kvartalet 2024 (1,6).1) Genom en långsiktig investeringsstrategi och en bra riskspridning skapar vi goda förutsättningar för våra kunders pensionskapital att fortsätta växa.

Då Skandia är ett kundägt bolag fördelas allt överskott till våra kunder, som också är våra ägare. Den 1 mars höjde Skandia den ordinarie återbäringsräntan på kundernas traditionellt förvaltade försäkringskapital från fyra till fem procent. Aktiemarknaderna har varit starka under årets första kvartal, och av tillgångarna i livportföljen har publika aktier haft bäst utveckling med en avkastning på 10,9 procent. Vårt långsiktiga fokus och vår långa placeringshorisont gör också att vi investerar i onoterade tillgångar såsom fastigheter, infrastruktur och private equity, för att skapa en god avkastning över tid. I det korta perspektivet kan det dock finnas skillnader i avkastning mellan publika marknader och onoterade tillgångar.

Skandia ska vara ett föredöme i arbetet mot ett mer hållbart samhälle, och genom våra investeringar stödjer vi de globala målen för hållbar utveckling och bidrar till klimatomställningen. Målet för vår klimatfärdplan är att till 2025 fördubbla våra gröna investeringar samtidigt som vi reducerar vår exponering mot fossila bränslen med 75 procent (basår 2018). Glädjande är att vi redan nu har nått delmålet att fördubbla de gröna investeringarna. Till dessa hör gröna obligationer, klimateffektiva fastigheter och infrastruktur inom förnybar energi. Vi arbetar nu för att ta nästa steg och uppdatera vår klimatfärdplan, för att fortsätta bidra med kapital till omställningen.

Under kvartalet har Skandia gjort flera innovativa investeringar som även bidrar till att lösa globala utmaningar. Bland annat delfinansierar vi en obligation från Världsbanken som syftar till att rensa världshaven från plast. Ett annat exempel är en obligation för att bekämpa hunger och fattigdom, utfärdad av FN-organet IFAD (International Fund for Agricultural Development). Tillsammans med ytterligare investerare stödjer vi hållbar tillväxt och utveckling på landsbygden i utvecklingsländer.

I mars släppte vi också en rapport om hur pensionskapitalet kan göra större skillnad i hållbarhetsomställningen: ”Riv investeringshindren – så kan 567 hållbara miljarder bli fler”. För att pensionskapitalet ska kunna bidra till en mer hållbar framtid måste hinder rivas samt politiken, företagen och pensionskapitalet hitta en gemensam väg framåt för att nödvändiga investeringar ska realiseras. Vi är aktiva i samhällsdebatten även i andra frågor som gynnar våra kunder och ägare, exempelvis som huvudpartner till nystartade Pluskommissionen, som arbetar för en mer positiv syn på livserfarenhet och kompetens i arbetslivet.

Skandiabanken inledde året med en positiv utveckling, där vi växer snabbare än marknaden inom såväl bolån som inlåning. Vi verkar för en bolånemarknad som kännetecknas av transparens och sund konkurrens, och våra förhandlingsfria bolån uppskattas av kunderna.

Våra ambitioner är höga och vår utgångspunkt är god. Vi har en väldiversifierad portfölj, en stark finansiell position och ett brett erbjudande inom pension, sparande, banktjänster samt hälsa och trygghet. Jag är stolt över alla medarbetares engagemang och insatser, vilket driver oss framåt tillsammans. Vi har ett långsiktigt perspektiv för att skapa hållbart värde för våra intressenter – och trygghet för generationer.

1) Modellen med återbäringsränta jämnar ut fördelningen av avkastningen över tid, varmed svängningar på marknaden blir mindre kännbara för våra kunder.

Delårsöversikt för januari – mars 2024 bifogas.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig här: https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/skandias-livbolag/

Resultatet för Skandiabanken har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 840 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se