Skandias hållbarhetsfonder Svanenmärks

De två hållbarhetsfonderna Skandia Cancerfonden och Skandia Världsnaturfonden (WWF) har Svanenmärkts. Vid årsskiftet lanserar Skandia ytterligare en hållbarhetsfond som även den siktar på Svanenmärkning.

Skandia höjer ambitionen ytterligare inom hållbarhetsområdet genom att Svanenmärka hållbarhetsfonderna Skandia Cancerfonden och Skandia Världsnaturfonden. Gemensamt för de båda fonderna är att två procent av fondvärdet årligen går till välgörande ändamål.

– Vi ser en ökad efterfrågan på hållbara fonder och Svanenmärkningen är en välkänd kvalitetsstämpel som fungerat väl i andra branscher. Vi tror att märkningen hjälper fler att enkelt välja hållbart sparande. Med avstamp i Svanens kriterier fortsätter vi att utveckla arbetet med ansvarsfulla investeringar, säger Annelie Enquist, Vd för Skandia Fonder.

Skandia kommer årligen att presentera en rapport över hur Skandia Världsnaturfonden och Skandia Cancerfonden bidrar till de globala klimatmålen.

– Båda fonderna kommer att utvärderas varje år och redovisas med hjälp av modellen ”Sustainable Energy Investment Metrics”. Att öka transparensen kring effekten av sparandet är ytterligare ett led i vår ambitionshöjning vad gäller hållbarhetsfonder, säger Annelie Enquist, Vd för Skandia Fonder.

Vid årsskiftet kommer Skandia att lansera ytterligare en hållbarhetsfond – Skandia Sverige Hållbar. Även denna fond kommer att ansöka om Svanenmärkning.

Om Svanenmärkta fonder
Svanenmärkta fonder syftar till att fondförvaltaren ska använda kapitalet och ägandet för att påverka de företag som fonden investerar i att utvecklas i en mer hållbar riktning. Fonden ska uppfylla 25 obligatoriska krav som rör exkludering, inkludering, transparens och påverkan.

Annelie Enquist, Vd Skandia Fonder 08- 788 26 28
Pontus Haag, presschef, 08-788 47 12

Skandia är ett ledande livbolag i Sverige. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i 160 år och har en stark tradition av produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar ett rikare liv för människor genom lösningar för pension, hälsa och sparande. Vi har 2 miljoner kunder, 2500 medarbetare och ett förvaltat kapital på 600 miljarder kronor. Läs mer på www.skandia.se