Skandias helår 2020: Avkastning om 3,8 procent och 14 miljarder till kunderna

Nyckeltal januari – december 2020 (motsvarande period 2019 inom parentes):

Koncern/Livbolag

• Premier i koncernen uppgick till 36,5 (43,2) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning för koncernen uppgick till 714 (692) miljarder kronor.
  • Totalt förvaltat kapital i livbolaget uppgick till 519 (508) miljarder kronor.
  • Solvensgraden i livbolaget uppgick till 171 (175) procent.

Enligt våra erbjudanden

Traditionell förvaltning

• Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 509 (498) miljarder kronor.
  • Totalavkastningen uppgick till 3,8 (11,0) procent. Femårsgenomsnittet uppgick till 6,4 procent.
  • Under 2020 fick kunderna 14 (24) miljarder kronor tillfört sitt försäkringskapital1) i form av återbäring, motsvarande en genomsnittlig återbäringsränta om 3,2 procent.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 110 (110) procent.

Fondsparande

• Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 173 (170) miljarder kronor.

Hälsa och trygghet

• Premier uppgick till 3,2 (3,1) miljarder kronor.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 75,8 (70,7) miljarder kronor.

1) Försäkringskapitalet är inte garanterat och kan både öka och minska över tiden.

Frans Lindelöw, koncernchef och vd, kommenterar året:

2020 började med kraftiga nedgångar på världens ekonomier och börser till följd av corona, men har sedan präglats av återhämtning. Avkastningen i vår traditionella livportfölj uppgick till 3,8 procent där aktier och onoterade bolag utvecklades bäst.

2020 präglades av coronaviruset som lett till ett enormt mänskligt lidande. Även världens ekonomier och de finansiella marknaderna påverkades kraftigt. I början på året föll världens aktiemarknader mycket på kort tid. Många länder stängde ner sina samhällen och det rådde en stor osäkerhet kring virusets konsekvenser för individen, ekonomin och de finansiella marknaderna. Resten av året präglades av återhämtning, både i ekonomin och på börserna, även om många länder drabbades av en andra våg under hösten. Penning- och finanspolitiken har varit stöttande och vaccinering har påbörjats. Årets avkastning i den traditionella livportföljen uppgick till 3,8 procent. Av tillgångarna i portföljen utvecklades aktier och onoterade bolag bäst, där svenska aktier steg med cirka 17 procent och onoterade bolag med cirka 7 procent. Även fastigheter och delar av vår ränteportfölj steg i värde.

Till följd av återhämtningen mot slutet av året höjdes återbäringsräntan den 1 november på vår traditionella förvaltning från 3 till 4 procent. Vi har vidare delat ut 14 miljarder kronor i återbäring till våra sparare i den traditionella livportföljen, motsvarande en genomsnittlig återbäringsränta om 3,2 procent för året. Under en 15-års period är den genomsnittliga återbäringsräntan 6,0 procent. Att ge våra kunder en god och varaktig avkastning samt återbäring även under detta speciella år som kantats av oroliga tider är glädjande. Det totala premieinflödet fortsatte att minska under fjärde kvartalet, mycket till följd av en försvagad konjunktur och volatilitet på världens börser. Föregående års premieinflöde var exceptionellt starkt inom traditionell förvaltning och drevs främst av dåvarande högkonjunktur med hög avkastning och hög återbäringsränta.

Vi fortsätter att utveckla våra erbjudanden med hållbarhet i fokus och söker aktivt efter lönsamma och klimatsmarta investeringar som gynnar både våra pensionssparare och vår planet. Som en del i detta investerade vi under fjärde kvartalet 365 miljoner kronor i en vattenobligation utfärdad av Nordiska investeringsbanken. Vidare har vi investerat 1 miljard kronor i tåginfrastruktur via en obligation utfärdad av samarbetsorganet Eurofirma. Obligationen syftar till att erbjuda kostnadseffektiv finansiering och stärka incitamenten att modernisera Europas tågtrafik. Under kvartalet har Skandia fått flera utmärkelser som vi är stolta över. Svenskt kvalitetsindex presenterade resultatet för försäkringsbranschen där vi vinner kategorin tjänstepension för tredje året i rad och får bra betyg av våra privatkunder. Det är ett bevis på att vi lyckats leverera kundnöjdhet i toppklass även under detta turbulenta år. Inom hållbarhet får Skandia återigen det högsta betyget när Söderberg & Partners analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete, vilket är ett kvitto på att vårt ambitiösa hållbarhetsarbete lönar sig.

Året har varit speciellt till följd av coronapandemin som lett till oroligheter och volatilitet. Trots detta har vi skapat stabil och god avkastning till våra ägare och kunder. När vi nu går in 2021, fortfarande präglat av pandemin, fortsätter vi att stötta våra kunder och att vara en trygg partner. Vi fortsätter att ta ansvar för att säkerställa god avkastning, bidra till ett hållbart värdeskapande och skapa trygghet för generationer.

Helårsöversikt för januari-december 2020 bifogas.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig här.

Resultatet för Skandias bankverksamhet har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23, Camilla.Ek@skandia.se

Om Skandia
Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se