Skandias helår 2021: Avkastning om 18 procent och 60 miljarder till kunderna

Nyckeltal januari – december 2021 (motsvarande period 2020 inom parentes):

Koncern/Livbolag

• Premier i koncernen uppgick till 43,2 (36,5) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning för koncernen uppgick till 842 (714) miljarder kronor.
  • Totalt förvaltat kapital i livbolaget uppgick till 610 (519) miljarder kronor.
  • Solvensgraden i livbolaget uppgick till 201 (171) procent.

Enligt våra erbjudanden

Traditionell förvaltning

• Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 600 (509) miljarder kronor.
  • Totalavkastningen uppgick till 18,0 (3,8) procent. Femårsgenomsnittet uppgick till 8,3 procent.
  • Under 2021 fick kunderna 60 (14) miljarder kronor tillfört sitt försäkringskapital i form av återbäring, motsvarande en genomsnittlig återbäringsränta om 13,9 procent.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 114 (110) procent.

Fondsparande

• Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 202 (173) miljarder kronor.

Hälsa och trygghet

• Premier uppgick till 3,4 (3,2) miljarder kronor.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 84,2 (75,8) miljarder kronor.

Frans Lindelöw, koncernchef och vd, kommenterar året:

60 miljarder i återbäring och en avkastning på 18 procent

När vi tittar i backspegeln för 2021 ser vi ett år som fortsatt präglades starkt av den globala pandemin. Det är därför särskilt glädjande att Skandia kan se tillbaka på inte bara ytterligare ett starkt kvartal, utan ett helår med goda leveranser gentemot våra kunder. Avkastningen för den traditionella livportföljen för helåret uppgick till hela 18 procent, vilket är den högsta avkastningen för ett enskilt år under hela 2000-talet. I den breda uppgången för portföljen är det värt att särskilt notera avkastningen inom Private Equity som efter fjärde kvartalet redovisar en uppgång på hela 89 procent. Uppgången inom Private Equity ska dock inte förminska den mycket positiva utvecklingen även för de noterade aktierna som såg en ökning med 28 procent. Även på fastighetssidan har vi sett en positiv utveckling där samhällsfastigheter redovisar en avkastning på 23 procent för 2021. I kombination med avkastningen på 12,5 procent för fastigheter i det breda beståndet kan vi konstatera att det är ett mycket gott resultat.

Som ett ömsesidigt ägt bolag är det Skandias uppgift att förvalta och fördela årets vinst till våra ägare och kunder. Den starka utvecklingen på marknaden under året i kombination med framgångsrik kapitalförvaltning och en välbalanserad portfölj möjliggjorde för oss att fördela 60 miljarder kronor i återbäring till våra sparare i den traditionella livportföljen under 2021. Det innebär en genomsnittlig återbäringsränta på 13,9 procent för helåret. Den genomsnittliga återbäringsräntan de senaste 15 åren på 6,5 procent per år i genomsnitt är ett styrkebesked som skapar förutsättningar för trygga pensioner.

För att ytterligare vässa kunderbjudandet lanserade Skandia under våren ett nytt tjänstepensionserbjudande – Skandia Tjänstepension med Hälsa. Med förebyggande och smart hälsoarbete till konkurrenskraftiga priser både förenklar och effektiviserar vi erbjudandet till våra kunder. Under hösten ökade Skandia sitt ägande i Sophiahemmet Rehab Center från 50 till 90 procent. Det ökade ägandet ger oss möjlighet att erbjuda fler och bättre trygghetstjänster och attraktiva vårdförsäkringar. På det sättet stärker vi vår relation till våra kunder, såväl på vägen till pension som efter pension.

Under det kommande året ser jag även fram emot att fortsätta och fördjupa vårt fokus mot hållbara investeringar. Vi sätter även den digitala kundupplevelsen högt på dagordningen och kommer inom det området att fortsätta utvecklingen. Våra kundrelationer och vår förmåga att interagera med våra kunder är centralt. Jag är naturligtvis mycket stolt över SKI-resultaten som redovisades i november där Skandia för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder inom tjänstepension företag och att vi når våra mål för kundnöjdhet.

Årets mycket goda resultat sammantaget med Skandias dedikation för kundnytta och hållbara investeringar placerar oss i täten som det ledande pensionsbolaget. Jag vill passa på att tacka för det förtroende som våra kunder fortsatt att visa oss och även understryka de fantastiska insatser som våra medarbetare gör varje dag, även i en utmanande tid.

Helårsöversikt för januari-december 2021 bifogas.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig här (https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/skandias-livbolag/)

Resultatet för Skandias bankverksamhet har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 800 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se

60 miljarder i återbäring och en avkastning på 18 procent
Frans Lindelöw, koncernchef och vd