Skandias helår 2022: Ett stabilt år för Skandia

Nyckeltal januari – december 2022 (motsvarande period 2021 inom parentes):

Koncern/Livbolag

• Premier i koncernen uppgick till 43,2 (43,2) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning för koncernen uppgick till 765 (842) miljarder kronor.
  • Totalt förvaltat kapital i livbolaget uppgick till 574 (610) miljarder kronor.
  • Solvensgraden i livbolaget uppgick till 212 (201) procent.

Enligt våra erbjudanden

Traditionell förvaltning

• Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 564 (600) miljarder kronor.
  • Totalavkastningen uppgick till -5,1 (18,0) procent. Femårsgenomsnittet uppgick till 5,8 procent.
  • Under 2022 fick kunderna 30 (60) miljarder kronor tillfört sitt försäkringskapital1 i form av återbäring, motsvarande en genomsnittlig återbäringsränta om 6,3 procent.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 102 (114) procent.

Fondsparande

• Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 166 (202) miljarder kronor.

Hälsa och trygghet

• Premier uppgick till 3,5 (3,4) miljarder kronor.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 95,0 (84,2) miljarder kronor.

Frans Lindelöw, koncernchef och VD, kommenterar året:

Trots en turbulent omvärld var 2022 ett bra år för Skandia. Tack vare en långsiktig investeringsstrategi med god riskspridning har Skandia Liv (traditionell förvaltning) levererat en stabil och hög återbäringsränta till kunderna. För helåret 2022 uppgick återbäringsräntan till 6,3 procent. Totalavkastningen i Skandias traditionella livportfölj uppgick till -5,1 procent för 2022.2

År 2022 hade Skandia varit kundägda i 10 år, och som ett ömsesidigt bolag styrs vi av representanter för kunderna. Vår uppgift är att förvalta och fördela vinsten till våra ägare och kunder. Under året fördelade Skandia 30 miljarder kronor i återbäring till spararna i den traditionella livportföljen, motsvarande en genomsnittlig återbäringsränta om 6,3 procent för helåret. De senaste 15 åren har återbäringsräntan i genomsnitt uppgått till 6,2 procent, vilket har lagt en god grund för trygga pensioner.

Fjolåret präglades av det ryska kriget mot Ukraina, stigande inflation, kraftfulla räntehöjningar och höga energipriser, vilket påverkade de finansiella marknaderna negativt. Skandias livportfölj är sammansatt för att sprida riskerna över många olika tillgångsslag, där vi kombinerar en god avkastning med ett balanserat risktagande. Den totala avkastningen för livportföljen uppgick till -5,1 procent för helåret, jämfört med +18 procent för 2021. Relativt utvecklingen på marknaden har vi dock stått oss mycket väl. Av tillgångarna i portföljen utvecklades investeringar i infrastruktur bäst med en avkastning på drygt 20 procent. Under det fjärde kvartalet erhöll vi pris som Europas bästa investerare inom Private Equity-fonder, tack vare en lång period med hög avkastning. Vi investerar enligt vår klimatfärdplan, och vid årsskiftet hade vi nära 4 miljarder kronor investerade i klimatrelaterade infrastrukturprojekt. Skandiabanken har haft en mycket god utveckling med ett starkt resultat och har vuxit snabbare än marknaden. I samhällsdebatten har vi lyft vikten av transparenta bolåneräntor och förslag på lösningar för att göra bostadsmarknaden mer tillgänglig för unga.

Skandias affär möter många samhällsutmaningar; ökade behov av långsiktiga investeringar, behov av sparlösningar för ett långt och aktivt liv såväl som lösningar för att motverka ökad ohälsa. Under året lanserade vi Skandia Omtanke, kvalitetssäkrade vardagstjänster för våra kunder, vilket bland annat innefattar tjänster för vård av anhöriga.

Jag är stolt över att vi för femte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder inom tjänstepension enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI). Vi fick också förstaplats avseende kundnöjdhet inom privat pensionssparande. Vidare uppfattar våra kunder Skandia som mest hållbar i försäkringsbranschen. Dessutom lyfte Privata Affärer i december upp Skandias sparkonto till Årets Sparkonto. Dessa topplaceringar är ett kvitto på att vi lyckas skapa kundnytta och hållbart affärsvärde, och att medarbetarnas engagemang och goda arbete har gett resultat.
Vi fortsätter arbeta för att stärka kundupplevelsen i alla kanaler och bedriva verksamheten på ett ansvarsfullt sätt, där hållbarhet är en integrerad del i vårt kunderbjudande. Jag vill tacka våra kunder för det förtroende de ger oss. Vi ska vara en långsiktig partner genom livets alla skeden, där vi skapar trygghet för generationer genom att kombinera god avkastning med ett sunt risktagande.

Försäkringskapitalet är inte garanterat och kan både öka och minska över tiden.
Modellen med återbäringsränta jämnar ut fördelningen av avkastningen över tid, varmed svängningar på marknaden blir mindre kännbara för våra kunder.

Helårsöversikt för januari-december 2022 bifogas.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig här: https://www.skandia.se/om-oss/om-skandia/finansiell-information/skandias-livbolag/

Resultatet för Skandiabanken har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 750 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se