• Skandia/

Skandias konjunkturutsikter: måttlig vind i seglen och varning för honungsfällor

Skandia presenterar en ny konjunkturrapport som målar upp en ekonomi som äntligen börjar få lite vind i seglen. Huvudscenariot är relativt positivt, men bilden spretar och under ytan kvarstår stora utmaningar. Företagen sitter på nyckeln till en självläkande återhämtning, men de tvekar fortfarande trots låga räntor och stora kassor. Därför bjuder rapporten på en fördjupning om problematiken med den skeva riskviljan som just nu präglar investeringsklimatet – den finansiella riskaptiten är hög medan företagens investeringsvilja är avvakande.

Rapporten går även igenom konsekvenserna av konjunkturläget för investerare och småsparare:

– Lågräntemiljön består och det gör att risktillgångar ser attraktivt ut för sparare. Men det som ser sött och gott ut kan visa sig vara en honungsfälla. Ett sådant exempel är företagsobligationer med lågt kreditbetyg, så kallade high yield, där priserna nu är dyra. Vi ser en fortsatt fördel för aktier, trots att börserna en tid har gått bättre än företagens vinster och värderingarna därmed har ökat. Tillväxtmarknader har länge varit i strykklass och ser tvärtom billiga ut. För den som har is i magen och kan leva med att resan blir skakig kan det vara läge att köpa tillväxtmarknadsfonder nu, säger Heidi Elmér, Skandias chefekonom.

Ur slutsatserna:

• Den globala ekonomin har haft en snubblande återhämtning. Framöver räknar vi med att konjunkturen får bättre vind i seglen med stöd av fortsatt låga räntor och mindre stram finanspolitik. Det blir ett cykliskt uppsving, men det handlar inte om någon överfart. Den långsiktiga trenden är lägre nu än tidigare.
  • Återhämtningen fortsätter att präglas av lokala variationer. USA leder konjunkturuppgången. I Japan fortsätter stimulansinjektionerna att ge god effekt. Euroområdet visar försiktig tillväxt, men tyngs av en ryggsäck full med skulder. Tillväxtländerna kämpar mot finansiella kastvindar och strukturella svagheter.
  • Centralbankerna kopplar loss den penningpolitiska armkroken, men det handlar inte om några stora kursändringar. Fed lättar försiktigt på gasen medan ECB och japanska centralbanken fortsätter stimulera.
  • I Sverige är det bottenkänning för industrin och tillväxten får fäste på bredare front. Fortsatt låg inflation gör att det dröjer till nästa år innan Riksbanken höjer. Bostadsmarknaden och hushållens skulder är Sveriges akilleshäl. Politikerna har bollen, men riksdagsvalet skapar ett vakuum och lösningen av potentiella problem skjuts på framtiden.
  • Bättre tillväxt, fortsatt låga räntor och mycket överskottslikviditet talar för att jakten på avkastning bland risktillgångar fortsätter. Vi föredrar fortfarande aktier framför räntor. Men räkna med risk för större slag. Företagsobligationer med låg kreditvärdighet börjar se dyrt ut.
  • Fördjupning: En skev riskvilja präglar investeringsklimatet – den finansiella riskaptiten är hög, medan företagens investeringsvilja är avvaktande. Företagen sitter på nyckeln till en självläkande återhämtning av den globala ekonomin. Men finns viljan? Och finns finansieringsmöjligheter?
BNP-prognoser(årlig procentuell förändring) Utfall Skandia (1) Consensus Economics (2)
2012 2013 (3) 2014 2015 2014 2015
USA 2,8 1,9 3,1 (3,0) 2,8 2,9 (2,7) 3,0
Japan 1,4 1,6 1,7 (2,1) 1,3 1,6 (1,7) 1,3
Euroområdet -0,6 -0,4 1,3 (1,1) 1,2 1,0 (0,9) 1,4
Sverige 1,3 0,9 2,5 (2,8) 2,8 2,4 (2,6) 2,8
Världen 3,2 3,0 3,7 (3,7) 3,7 - -

1. Siffror inom parantes anger Skandias prognoser från i oktober
2. Avser konsensusprognoser sammanställda av Consensus Economics i februari 2014. Siffror inom parantes anger konsensusprognoser från september 2013.
3. Sverige och Världen 2013 är Skandias prognoser.

(kan du inte läsa tabellen? Öppna då den bifogade rapporten, där tabellen återfinns på framsidan)

Hela rapporten finner du på http://www.skandia.se/press/rapporter

Heidi Elmér, chefekonom Skandia, 070-93 93 153
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39