Skandias konjunkturutsikter: varmare konjunkturväder, men isbergen finns kvar

Skandia presenterar en ny konjunkturrapport som målar upp ett positivt huvudscenario där den globala konjunkturen återhämtar sig efter de senaste årens finans- och skuldkriser. Samtidigt har risken för att vi istället får se ett negativt scenario ökat till hela 30 procent. Rapporten går även igenom konsekvenserna av konjunkturläget för investerare och småsparare och pekar bland annat ut aktiemarknaden som attraktiv, men med stor risk för en skakigare resa än under det senaste året.

– Vi tror på vackert konjunkturväder, även om jordmånen för tillväxt inte har samma bördighet i alla regioner. Samtidigt lurar fortfarande faror under ytan, bland annat genom att risktagandet på finansiella marknader ökar på ett ohälsosamt sätt, på grund av många år av mycket låga räntor och jakten på avkastning. För sparare innebär det exempelvis att vissa företagsobligationer och obligationer utgivna av tillväxtländer riskerar att ha för låg ränta i förhållande till investeringens risk, säger Heidi Elmér, Skandias chefekonom.

Ur slutsatserna:

• Utsikterna visar relativt vackert konjunkturväder det närmaste året. Fortsatt mycket expansiv global penningpolitik som helhet, pragmatiska politiker samt ett uppdämt investeringsbehov gör att de mogna ekonomierna återhämtar sig och agerar draghjälp för tillväxtländerna.
  • Jordmånen för starkare tillväxt har inte samma bördighet i alla regioner. I USA varvar motorerna upp på allt bredare front. I euroområdet sker förbättring från låg nivå. Sveriges tillväxt är tudelad mellan välmående hushåll och en industri som kämpar i motvind. Tillväxtländerna lider av växtvärk.
  • Vägskäl för penningpolitiken: Fed börjar trappa ned på stimulanserna mot slutet av året. ECB och japanska centralbanken fortsätter med ytterligare lättnader. Riksbankens nästa steg är en höjning, men den kommer först nästa sommar.
  • Långräntor fortsätter att stiga i takt med att konjunkturen stärks. Det ger en fördel för aktier, som dessutom gynnas av en miljö med fortsatt kvantitativa åtgärder från centralbankerna och god riskaptit. Men resan framåt kommer att kantas av stora slag.
  • Under ytan lurar dock fortfarande faror. De välkända problemen med för stora skulder i euroområdet, risk för hårdlandning i Kina och budgetbråk i USA är några saker som kan sätta krokben för återhämtningen. En växande fara efter många år av mycket låga räntor är också att risktagandet på finansiella marknader ökar på ett ohälsosamt sätt.
BNP-prognoser(årlig procentuell förändring) Skandia* Consensus Economics**
2012 2013 2014 2013 2014
USA 2,8 1,8 (2,4) 3,0 (3,0) 1,6 (2,0) 2,7 (2,8)
Japan 2,0 2,0 (1,3) 2,1 (2,2) 1,9 (0,7) 1,7 (1,0)
Euroområdet -0,6 -0,3 (-0,2) 1,1 (1,5) -0,4 (-0,1) 0,9 (0,9)
Sverige 1,1 1,0 (1,2) 2,8 (3,0) 1,2 (1,2) 2,6 (2,6)
Världen 3,0 2,8 (3,3) 3,6 (4,1) - -

* Siffror inom parantes anger Skandias prognoser från i januari
** Avser konsensusprognoser sammanställda av Consensus Economics i september 2013. Siffror inom parantes anger konsensusprognoser från januari.

Hela rapporten finner du på http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Rapporter/

Heidi Elmér, chefekonom Skandia, 070-93 93 153
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.