Skandias kunder allt friskare - nu sänks premien

I höstas lanserade Skandia marknadens bästa hälsoerbjudande för företag, en "friskförsäkring", som ger medarbetarna hjälp redan innan sjukskrivningen är ett faktum. Att gå in med åtgärder i tid har givit resultat och bidrar nu till sänkta premier på upp till 20 procent.

Sjukfrånvaro är inte bara ett problem för den enskilde individen utan innebär också kostnader för företaget. Därför har Skandia tagit ett helhetsgrepp och erbjuder kostnadsfri rehabiliteringshjälp till kunder som har en sjukförsäkring inom tjänstepensionsprogrammet TPS. På så sätt kan den försäkrade medarbetaren få stöd vid exempelvis depression, värk eller stressrelaterade symptom. Vid behov kopplas en rehabiliteringsvägledare in och lotsar medarbetaren till en psykolog eller annan rådgivning för att minska stressnivån. – För arbetsgivaren innebär det en enkel helhetslösning. Förebyggande hjälp och rådgivning minimerar antalet sjukskrivningar, något som alla tjänar på - den enskilde individen, företaget och samhället, säger Kristina Hagström, hälsostrateg på Skandia. – Vi använder försäkringen och är mycket nöjda med hur den fungerar. Att de medarbetare som är i riskzonen för en sjukskrivning snabbt kan komma tillbaka till arbetet igen är något både vi som företag och de drabbade medarbetarna är glada över, säger Anna Holmqvist Dahl på Jeppesen Systems AB. Att de försäkrade inte drabbas av långvarig sjukskrivning gör att vi nu också kan sänka premien, beroende på avtal, med mellan 10 och 20 procent. Sänkningen träder i kraft den 1 juni 2010. Samtidigt sänks även kostnaden för premiebefrielse i Skandias tjänstepensionsprogram (TPS) med 10 procent, det vill säga den försäkring som befriar den kunden från att betala hela eller delar av premien om den anställde får nedsatt arbetsförmåga p g a sjukdom eller olycksfall. Mer information om Skandias hälsoerbjudande finns på www.skandiaforetag.se/