Skandias placeringsutsikter: Tillväxten dämpad under överskådlig tid

Nu släpps Skandias rapport Placeringsutsikter, som pekar på att tillväxten förväntas vara dämpad under överskådlig tid. Uppgången i ekonomin har pågått under mer än tio års tid och under det senaste året har det skett en tydlig nedväxling i flera viktiga ekonomiska delar. Försvagningen i ekonomin och recessionsoron har fått centralbankerna att backa från alla planer på åtstramning och istället införa en våg av nya stimulanser.

På de finansiella marknaderna så har räntorna tagit betydliga kliv nedåt sen i somras. Den svenska långräntan är numera negativ och den amerikanska 10-årsräntan har fallit så pass mycket att den nu understiger de korta räntorna, med andra ord har räntekurvan inverterat.

- En inverterad räntekurva har historiskt sett varit den enskilt viktigaste recessionssignalen, men det innebär inte per automatik att en lågkonjunktur väntar runt hörnet. I dagsläget är det är svårt att bedöma hur situationen kan komma att utvecklas, en stor risk är dock att signalen blir en självuppfyllande profetia som leder till en faktisk recession, säger Hans Malmsten, portföljförvaltare på Skandia.

Osäkerheten i världen består

En viktig bidragande orsak till osäkerheten i världsekonomin har varit president Trumps agerande som främst påverkat världshandeln negativt. Till en början handlade det endast om tullar, men allt eftersom har fler saker lagts till på listan där bland annat en mur mot Mexiko och försämrade handelsavtal är två exempel bland många.

- Man ska också ta hänsyn till att det kan krävas så lite som en tweet för att den nuvarande situationen i världsekonomin och börserna ska utvecklas betydligt sämre. Den typen av risk är något som är helt nytt att förhålla sig till, säger Hans Malmsten.

Indikatorer pekar tydligt nedåt

Försvagningen i världsekonomin som pågått sedan förra året är relativt snabb och det finns idag väldigt få tecken på att konjunkturförsvagningen kan stabiliseras. Det gör att den som sparar behöver tänka till hur och var man har sina placeringar. Flera indikatorer, exempelvis handelsstatistik, industriproduktion och företagsförtroende, pekar tydligt nedåt.

- Det signalerar att tillväxten kommer att förbli dämpad under en överskådlig tid. Ur ett spararperspektiv är situationen utmanande för både ränte- och aktieplaceringar. En stor och lång uppgång på börserna och rekordlåga räntor i kombination med utvecklingen för världsekonomin motiverar en försiktighet kring placeringar, säger Hans Malmsten.

Rapporten bifogas som pdf.

Så ska du vikta din portfölj framöver

Sverige – Neutral vikt

Europa – neutral vikt

USA – undervikt

Japan och Pacific – övervikt

Asien – övervikt

EMEA inkl. Ryssland – undervikt

Latinamerika – neutral vikt

Tabellen visar vilka marknader Skandia anser bör ha över-, under- och neutral vikt i en långsiktig aktieportfölj i förhållande till marknadens andel av världsindex (MSCI AC WORLD). Syftet med värdemätaren är inte att identifiera vilken börs som kommer gå bäst den närmaste månaden eller året. Bedömningen är en sammanvägning av kvalitativa och kvantitativa faktorer och ger en bild av den långsiktiga avkastningspotentialen. Investeringar i aktier bör ha ett tidsperspektiv på minst 5–7 år. Ju kortare investeringshorisont, desto lägre bör aktieandelen i portföljen vara.

Hans Malmsten, portföljförvaltare Skandia, 070-549 97 80
Carl Lundborg, presskontakt, 08-787 10 14

carl.lundborg@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har mer än 600 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 2 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se