Skandias Plånboksindex: nu slutar svenskarna spara

Skandias Plånboksindex för första kvartalet 2014 visar att hushållens optimism fortsätter att öka medan sparviljan sjunker dramatiskt. Det tycks som om svenska folket nu är i färd med att dra på spenderbyxorna.

Senast svenskarna var i njuta-läge var under våren 2012, en period då få orosmoln syntes på arbetsmarknaden och börsen samtidigt ökat kraftigt på kort tid - och nu är det alltså dags igen. Vinterns räntesänkningar, positiva signaler kring ekonomin i EU och fortsatt stigande bostadspriser kan vara bidragande faktorer till den optimism och köpkraft som Skandias Plånboksindex visar.

– Konsumenterna agerar draglok i ekonomin just nu. Anders Borg-effekten med jobbskatteavdraget, låga boräntor, positiv arbetsmarknad, allt detta resulterar i att folk de facto har mer pengar att ta ut, säger Jeanette Hauff, sparekonom på Skandia.

Plånboksindex har under flera år visat att hushållen sparat rejält, både i trygghetssyfte och i investeringssyfte. Nu byts sparviljan ut mot ökad konsumtion, det vill säga mer fokus på idag och mindre på morgondagen.

– Ränteutgifter är en betydande del av svenskarnas ekonomi, och de låga räntenivåerna kombinerat med hushållens förväntningar om fortsatt låga räntor tror jag spelar stor roll för hushållens agerande. Mer pengar är däremot en sak, och hushållens spar- eller konsumtionsvilja en annan, säger Jeanette Hauff.

Om Skandias Plånboksindex

Skandias Plånboksindex, som tas fram i samarbete med TNS Sifo, bygger på återkommande frågor till svenskar om dels hur positivt de ser på sin privatekonomi det kommande året och dels om vad de tänker lägga mer pengar respektive dra ner på. Genom att kombinera de faktorerna visar indexet ifall svenska hushåll befinner sig i Njuta-, Trösta-, Investera- eller Trygga-läge. Det bygger på insikten att det finns diametralt olika skäl för enskilda personer att prioritera sparande respektive konsumtion, vilket kräver olika angreppssätt.

Det fullständiga resultatet och analysen finner du i den bifogade rapporten. Där finner du även metodförklaringar och frågeformulär. Plånboksindex bygger på 1000 webintervjuer per månad och datainsamlingen har genomförts av TNS Sifo sedan januari 2008. Totalt har fler än 72 000 intervjuer genomförts.

Nästa ordinarie Plånboksindex publiceras i juni 2014.

Jeanette Hauff, sparekonom Skandia, 08-788 12 74
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/press

Skandia är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner. Vi har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år och har en stark tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Vi skapar rikare liv för människor med hjälp av lösningar inom sparande, pension, ekonomisk trygghet och vardagsekonomi, och genom att underlätta för dem att fatta kloka beslut om sin ekonomi. Vi har 2,5 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 470 miljarder kronor och 2 500 anställda. Läs mer på www.skandia.se