• Skandia/

Skandias stiftelse Idéer för livet och Inner Development Goals ingår strategiskt partnerskap för att främja ungas utveckling

Skandias stiftelse Idéer för livet och Inner Development Goals (IDG) ingår ett strategiskt partnerskap för att stärka och utveckla användningen av IDGs ramverk för ungas inre utveckling, hälsa och välbefinnande i Sverige. Syftet med samarbetet är att stärka ungas förmågor och framtidstro genom att integrera IDGs ramverk i verksamheter som arbetar med barn och unga.

Skandias stiftelse Idéer för livet har sedan 1980-talet arbetat med förebyggande insatser för barn och ungas välmående och framtidstro. IDG är en ideell organisation och en global rörelse som arbetar med inre utveckling för att möta komplexa utmaningar såsom att arbeta mot FNs Agenda 2030 och dess 17 globala hållbarhetsmål (Sustainable Development Goals).

För att ytterligare fokusera på barn och ungas utveckling ingår nu Skandias stiftelse Idéer för livet ett samarbete med IDG för att utveckla verksamhet med stöd i åldersrelevanta ramverk för barn och unga samt undersöka möjligheter att implementera mentorprogram och andra initiativ för att främja inre utveckling genom hela livet.

IDG ramverket är baserad på tvärdisciplinär forskning och beprövad erfarenhet kring vilka dimensioner av mänsklig utveckling som kan bidra till att förverkliga ambitionen om hållbar utveckling.  Processen har identifierat 23 så kallade transformativa förmågor inom de fem dimensionerna: Vara, Tänka, Relatera, Samarbeta och Agera.

Vi är glada över att samarbeta med Skandias 'Idéer för livet'-stiftelse. Deras engagemang för barns och ungas välmående går hand i hand med vår mission på Inner Development Goals (IDG) att integrera inre utveckling i samhället. Tillsammans kan vi mer effektivt arbeta för både inre och yttre hållbarhet i samhället och i synnerlighet hos barn och unga vuxna", säger Jan Artem Henriksson generalsekreterare IDG - Inner Development Goals.

Idéer för livet beviljade därför den 16 maj 2024 ett verksamhetsbidrag på 1.500.000 kr för perioden 2024-2026. Den övergripande målsättningen med partnerskapet är att stärka och utveckla användningen av IDGs ramverk, särskilt inom verksamheter som bidrar till barns och ungas utveckling i Sverige. Samarbetet syftar även till att säkerställa spridning och användning av IDGs ramverk för ett livslångt lärande.

- Vi har fått ett förtroende att tillsammans utveckla IDG:ernas ramverk för unga och deras framtid. Vi är mycket glada över att ingå samarbetet och hoppas genom det kunna bidra ytterligare till en positiv utveckling för barn och unga runt om i landet, säger Stina Liljekvist, ordförande för Skandias stiftelse Idéer för livet.

Idéer för livets breda samarbeten med skolor och civilsamhället ska bidra till att unga får utveckla sina transformativa förmågor och samtidigt vara delaktiga i utvecklingen av användningen av ramverket.

Christina Wahlström, Idéer för livet, 070-678 36 88, christina.wahlstrom@skandia.se

Om stiftelsen Idéer för livet

Skandias stiftelse Idéer för livet strävar efter att skapa ett samhälle med bättre hälsa och ökad trygghet. Idéer för livet agerar som en katalysator för att skapa fler och effektivare förebyggande insatser mot barn och unga. Det genom att initiera och stödja lokala projekt, metoder och forskning. www.ideerförlivet.se

Om Inner Development Goals:

Inner Development Goals är ett open-source initiativ och en global rörelse som främjar inre utveckling och möjliggör dess integration i samhället. Syftet är att använda kraften i inre utveckling för att möta mänsklighetens globala utmaningar. www.innerdevelopmentgoals.org