• Skandia/

Skandias stiftelse Idéer för livet och Rädda Barnen fördjupar samarbete för Ukrainas familjer i Sverige

Hundratusentals familjer befinner sig i en kritisk situation i Ukraina och många har en mycket utmanande tid framför sig då de tvingas fly sitt hemland. Behovet av insatser är stort, både här och nu, men även långsiktigt. Därför fördjupar Skandias stiftelse Idéer för livet sitt samarbete med Rädda Barnen för att möjliggöra kapacitetsstärkning inom flera viktiga områden inom programmet för familjer på flykt och i migration.

Rädda Barnen och Skandia har sedan 2010 haft ett partnerskap i syfte att stärka arbetet kring barn och ungas hälsa och trygghet med initiativ som Stopp! Min kropp, Digifritids och På lika villkor. Nu breddas samarbetet till att omfatta trygghetssatsningar för barn och föräldrar som kommer till Sverige från Ukraina.

– Att agera för barns trygghet och hälsa har sällan känts mer angeläget. Vi behöver alla hjälpas åt att agera både här och nu – och även långsiktigt – för att hjälpa de barn som över en natt ryckts upp från sin trygghet och kommit till ett annat land. Rädda Barnen gör ett så viktigt arbete som vi är tacksamma att vi kan ytterligare bidra till, säger Stina Liljekvist, ordförande Skandias stiftelse Idéer för livet.

Det fördjupade samarbetet innebär att kapaciteten för flertalet verksamheter ökar och underlättar för att från dag ett se till att barns rättigheter prioriteras.

• Fler trygga och barnvänliga rum på flyktingmottagningar och asylboenden. Utrymmet där barn kan leka med kompisar, träffa trygga vuxna och bara få vara barn för en stund ökas. Genom leken får barn chans till återhämtning, och de får även möjlighet att prata med trygga vuxna och få stöd i bearbetningen av sina upplevelser.
  • Ökat psykologstöd till barn. De nyanlända barnen har varit med om svåra händelser och får via psykologer på Rädda Barnens Centrum för stöd och behandling hjälp att bearbeta svåra upplevelser. Stödet från Skandias stiftelse Idéer för livet bidrar till att Rädda Barnens psykologer kan utbilda och sprida metoder som ger ett gott stöd till barn som varit med om svåra händelser.
  • Mötesplatser för meningsfull vardag. Aktiviteter arrangeras för att skapa gemenskap och öka språkkunskaper hos barnen och deras föräldrar. Det kan ske i form av sångstunder och sagocaféer, men även genom att skapa lekplatser på boenden och se till att barn som är nya i Sverige får ta del av lokala fritidsaktiviteter.

Det här stödet är fantastiskt värdefullt för att vi ska kunna finnas på plats och ge stöd och skydd till de barn och familjer som tvingas fly Ukraina. Både i angränsande länder, och här i Sverige där vi just nu utökar vår verksamhet runtom i landet med bland annat barnvänliga platser och olika aktiviteter för barn och familjer. Tusen tack!, säger Helena Thybell, generalsekreterare Rädda Barnen.

Skandia och Skandias stiftelse Idéer för livet utökar under 2022 samarbetet med 2 miljoner kronor. Av dessa pengar skall 1 miljon kronor öronmärkas till den internationella verksamheten i Ukraina med angränsande länder. 1 miljon avser kapacitetsförstärkning i svenska programmet. Skandias medarbetare ges också möjlighet att delta med volontärtimmar på arbetstid i Rädda Barnens verksamhet.

Stiftelsen Idéer för livet tog snabbt beslut om stöd till Rädda Barnen för att omgående kunna skala upp viktiga och direkta insatser. Men mer ekonomiskt stöd kommer att behövas så vi välkomnar fler att stärka upp Rädda Barnens nationella program så att fler barn och unga får en trygg start i Sverige, avslutar Stina Liljekvist.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Om Idéer för livet
Skandias stiftelse Idéer för livet strävar efter att skapa ett samhälle med bättre hälsa och ökad trygghet över generationer. Idéer för livet agerar som en katalysator för att skapa fler och effektivare förebyggande insatser mot barn och unga. Det genom att initiera och stödja lokala projekt, metoder och forskning. I över 35 år har stiftelsen stöttat över 4 300 projekt. Läs mer på www.ideerforlivet.se