Skandias stiftelse Idéer för livet rekryterar polischefen Christoffer Bohman

Skandias stiftelse Idéer för livet arbetar för att öka tryggheten och hälsan bland barn och unga. Nu rekryterar stiftelsen Christoffer Bohman som kommer att arbeta som Trygghetsstrateg för Idéer för livet med fokus på förebyggande insatser för barn och unga.

– För personer yngre än 15 år räcker inte polisens verktygslåda. Som samhälle har vi ett gemensamt ansvar att öka tryggheten för våra unga, där vi behöver fånga upp dem betydligt tidigare än vad som sker idag. Jag är därför otroligt glad över att få fokusera på långsiktiga samordnade insatser på det förebyggande arbetet tillsammans med Idéer för livet, säger Christoffer Bohman.

Christoffer Bohman har en lång erfarenhet av polisen där han mestadels arbetat med grov organiserad brottslighet. De senaste 8 åren har han varit chef på strategisk nivå och verkat i några av Sveriges mest utsatta områden. För Skandias stiftelse Idéer för livet kommer Christoffer Bohman att arbeta som trygghetsstrateg där hans erfarenheter kommer att fungera som en viktig pusselbit i arbetet med att ta ett helhetsgrepp kring trygghetsfrågan och skapa långvarig positiv förändring.

– Behovet av trygghetsfrämjande insatser är större än någonsin. Med Christoffers hjälp hoppas vi kunna skruva upp det förebyggande arbetet och göra skillnad för fler barn och unga därute. Vi är så glada över att ha med oss Christoffers erfarenhet och perspektiv i arbetet framåt, säger Stina Liljekvist, ordförande Idéer för livet.

Skandias stiftelse Idéer för livet har sedan grundandet 1987 arbetat för ökad trygghet för barn och unga – mot utanförskap som leder till ungdomskriminalitet och social oro.

Christoffer Bohman har sedan hösten 2021 vid sidan av sitt polisarbete suttit i styrelsen för Idéer för livet. I samband med anställningen som Trygghetsstrateg slutar Christoffer som styrelseledamot i Idéer för livet. Christoffer Bohman tillträder tjänsten som trygghetsstrateg i april.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Om Idéer för livet
Skandias stiftelse Idéer för livet verkar för en bättre hälsa och ökad trygghet för barn och unga, från idéer till handling som ger effekt - och skapar framtidstro. Idéer för livet initierar och stödjer forskning, organisationer, projekt och eldsjälar, och är länken däremellan. I över 35 år har stiftelsen stöttat över 4 400 projekt. Läs mer på www.ideerforlivet.se.