• Skandia/

Skandias tredje kvartal 2020: Stabil återhämtning efter tidigare fall under året

Nyckeltal januari – september 2020 (motsvarande period 2019 inom parentes):

Koncern/Livbolag

• Premier i koncernen uppgick till 27,3 (32,6) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning för koncernen uppgick till 690 miljarder kronor, jämfört med 692 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalt förvaltat kapital i livbolaget uppgick till 505 miljarder kronor, jämfört med 508 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Solvensgraden i livbolaget uppgick till 167 procent, jämfört med 175 procent vid årsskiftet.

Enligt våra erbjudanden

Traditionell förvaltning

• Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 495 miljarder kronor, jämfört med 498 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalavkastningen uppgick till 0,7 (9,1) procent under årets tre första kvartal. Femårsgenomsnittet uppgick till 6,2 procent.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 108 procent, jämfört med 110 procent vid årsskiftet.

Fondsparande

• Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 167 miljarder kronor, jämfört med 170 miljarder kronor vid årsskiftet.

Hälsa och trygghet

• Premier uppgick till 2,5 (2,4) miljarder kronor.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 73,3 miljarder kronor, jämfört med 70,7 miljarder kronor vid årsskiftet

Frans Lindelöw, koncernchef och vd, kommenterar perioden:

Coronavirusets utveckling fortsätter att dominera nyhetsrapporteringen och påverka rörelserna på de finansiella marknaderna. Världens ekonomier och vår traditionella livportfölj återhämtar sig stabilt efter de fall som skett tidigare under året.

Aktiemarknaderna föll kraftigt i mars för att sedan återhämta fallet. Den ekonomiska aktiviteten bottnade under senvåren och världens ekonomier återhämtar sig stabilt. Skandias traditionella livportfölj har vid utgången av årets tredje kvartal stigit 0,7 procent i värde. I princip alla tillgångsslagen har sammanfogat haft en ytterst liten påverkan på totala avkastningen. Våra svenska aktieinnehav bidrog positivt med cirka en procent medan våra utländska aktier bidrog negativt med cirka en procent. Även råvaror bidrog negativt, medan våra ränteplaceringar gav positiv avkastning. Som en följd av återhämtningen på de finansiella marknaderna och börsens positiva utveckling under kvartalet höjdes den 1 september återbäringsräntan på vår traditionella förvaltning från 2 till 3 procent. Den traditionella livportföljen har under året visat på en stabilitet som bevisar att det är en trygg sparform även under oroliga tider. Premieinflödet för tredje kvartalet är 16 procent lägre jämfört med motsvarande period föregående år, mycket på grund av vårens rådande lågkonjunktur och oron på de finansiella marknaderna. Föregående års exceptionellt starka premieinflöde drevs till stora delar av dåvarande högkonjunktur med hög avkastning och hög återbäringsränta.

Vi fortsätter att utveckla våra erbjudanden för att möta kundernas ökande förväntningar på oss som ett hållbart företag och bidra till en hållbar omställning inom branschen. Under året har vi lanserat flera aktivt förvaltade fonder med hållbarhetsfokus och under tredje kvartalet lanserades fossilfria indexnära fonder med marknadens lägsta avgifter i hållbarhetskategorin. Vidare har vi, som en del i arbetet med att öka andelen klimatinvesteringar, investerat 425 miljoner kronor i statens första gröna obligation. Obligationen ska bidra till att påskynda klimatomställningen för att kunna uppnå Sveriges miljö- och klimatmål.

Efter kvartalets utgång sjösatte vi en klimatfärdplan med syfte att bidra till tvågradersmålet. Färdplanen innebär att den traditionella livportföljens innehav i fossila bränslen ska minska med 75 procent till 2025 och är en storsatsning på hållbara och fossilfria fonder. Genom att kraftigt minska investeringarna i fossila bränslen frigör vi kapital till investeringar i förnyelsebar energi och grön teknik. Den traditionella livportföljen kommer genom förändringen stå starkare och kunna bidra i klimatomställningen. Vi har även beslutat att exkludera 25 bolag inom fossil energi, vilket gäller både den traditionella livportföljen och vårt fonderbjudande. Att äga dessa bolag innebär både en finansiell risk och en klimatrisk för oss. Vidare har vi som mål att minst 30 egna och externa fonder ska vara hållbara till 2022 och vi stävar efter att samtliga av våra egna fonder ska vara hållbara senast 2023.

Vi kunde operationellt snabbt ställa om till följd av de förändringar som pandemin hittills inneburit, såväl internt som för att stötta våra kunder, och står stabila i en situation som fortsätter på obestämd tid. Vi har ett långsiktigt perspektiv och bedriver verksamheten ansvarsfullt för att säkerställa god avkastning, bidra till ett hållbart värdeskapande och skapa trygghet för generationer.

Delårsöversikt för januari-september 2020 bifogas.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig här.

Resultatet för Skandias bankverksamhet har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Camilla Ek, presskontakt, 072-538 63 23, Camilla.Ek@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har cirka 700 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se