• Skandia/

Skandias tredje kvartal 2022: Stabil allvädersportfölj i tider av ekonomisk turbulens i tredje kvartalet

Nyckeltal januari – september 2022 (motsvarande period 2021 inom parentes):

Koncern/Livbolag

• Premier i koncernen uppgick till 32,3 (30,7) miljarder kronor.
  • Tillgångar under förvaltning för koncernen uppgick till 752 miljarder kronor, jämfört med 842 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalt förvaltat kapital i livbolaget uppgick till 568 miljarder kronor, jämfört med 610 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Solvensgraden i livbolaget uppgick till 215 procent, jämfört med 201 procent vid årsskiftet.

Traditionell förvaltning

• Totalt förvaltat kapital i den traditionella livportföljen uppgick till 559 miljarder kronor, jämfört med 600 miljarder kronor vid årsskiftet.
  • Totalavkastningen uppgick till -6,4 (13,0) procent under årets tre första kvartal. Femårsgenomsnittet uppgick till 5,9 procent.
  • Kollektiva konsolideringsgraden uppgick till 101 procent, jämfört med 114 procent vid årsskiftet.

Fondsparande

• Tillgångar under förvaltning i fond- och depåförsäkring uppgick till 161 miljarder kronor, jämfört med 202 miljarder kronor vid årsskiftet.

Hälsa och trygghet

• Premier uppgick till 2,7 (2,6) miljarder kronor.

Bank

• Bolånevolymen uppgick till 91,0 miljarder kronor, jämfört med 84,2 miljarder kronor vid årsskiftet.

Frans Lindelöw, koncernchef och vd, kommenterar kvartalet:

Ännu ett kvartal har passerat med en skakig tillvaro på de ekonomiska marknaderna med stigande inflation och stora räntehöjningar. Nedgångarna hittills i år beror i huvudsak på att aktievärderingarna har anpassats till högre räntor, snarare än försämrade tillväxtutsikter. Trots att vi har en bra riskspridning i Skandias traditionella livportfölj som är utformad att vara stabil över lång tid, har det även påverkat vår avkastning. Av den anledningen valde vi därför att sänka återbäringsräntan från tre till två procent från den 1 oktober. Med långsiktigheten i portföljen kan våra kunder känna sig trygga med en allvädersportfölj väl lämpad för pensionssparande även i tider av ekonomisk turbulens.

Den ekonomiska turbulensen har medfört att Skandias totala avkastning i den traditionella livportföljen har varit negativ med -6,4 procent för årets nio första månader, jämfört med +13 procent samma period föregående år. Tidigare under året samt även i början av september har andelen publika aktier aktivt minskats och andelen är nu under 20 procent vilket är en låg andel i ett historiskt perspektiv. Samtidigt har andelen onoterade bolag ökat kraftigt till knappt 18 procent.

Skandia är det ledande pensionsbolaget och med det krävs att vi är en aktiv röst i samhällsdebatten. Under valrörelsen stod vi i augusti värd för en debatt om pensionsfrågor med partiledare inbjudna från alla åtta riksdagspartier. Under debatten diskuterades frågor som rör pension, ekonomi och ålderism, frågor som är viktiga för våra kunder och ägare.

Vi har tre fokusområden i vår strategi som vi arbetar med långsiktigt; kundupplevelse, transformation och hållbarhet. Inom fokusområdet hållbarhet sjösatte vi för två år sedan en offensiv klimatfärdplan i syfte att bidra till Parisavtalets klimatmål. Vi satte då som målsättningar att vi ska minska våra innehav i fossil energi med 75 procent och fördubbla våra gröna investeringar fram till 2025. Dessutom ska antalet fonder med hållbarhetsfokus öka till 2022. Vi arbetar aktivt för att uppnå målen och kan redan nu uppvisa resultat. Sedan målen sattes har vi lyckats tredubbla antalet fonder, vilket innebär att vi idag har över 30 fonder med hållbarhetsfokus.

Avslutningsvis vill jag lyfta bankens starka resultat för kvartalet där framför allt tillväxt inom bolån ligger till grund för den goda lönsamheten. Banken har också gått från plats tre föregående år till en andraplacering i Svenskt Kvalitetsindex årliga mätning av kundnöjdhet i bankbranschen. Det är ett bevis på det goda arbete som våra medarbetare gör dagligen för att leverera värde till kunderna och som gör oss till en viktig uppstickare bland nischbankerna på bolånemarknaden.

Delårsöversikt för januari-september 2022 bifogas.

All finansiell information om Skandia finns tillgänglig här.

Resultatet för Skandiabanken har publicerats separat. Du finner det i Skandias pressrum.

Elin Mattsson, presskontakt, 0706-605958, elin.mattsson@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 750 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se