Skandiastiftelse räddar Synsholmens kollo

Skandias Stiftelse Idéer för livet köper populära Synsholmens kollo av Synsholmens ideella kolloförening. Kollot har tidigare ägts av Stockholms stad och verksamheten har bedrivits sedan 1928. I och med köpet garanteras att kolloverksamheten för barn och ungdomar kan drivas vidare.

I höstas köpte Synsholmens kolloförening - som under många år drivit kollo på Synsholmen i S:t Annas skärgård - fastigheten av Stockholms stad för 4,5 miljoner kronor. Nu säljer föreningen fastigheten vidare till Skandias stiftelse Idéer för livet för samma summa. Försäljningen är en del i ett samarbete som syftar till att stödja föreningens verksamhet och ge barn möjlighet att fortsätta åka på kollo på Synsholmen i framtiden.

– Idéer för livet arbetar förebyggande och långsiktigt för att stödja barn och ungdomar. Kolloverksamheten som bedrivs på Synsholmen ger många unga i Stockholm en möjlighet att komma bort från staden och få en spännande och aktiv sommarsemester. Det är verksamhet som vi vill stödja, säger Hans G Svensson, ordförande Idéer för livet.

I samarbetsavtalet mellan Idéer för livet och Synsholmens kolloförening ingår, förutom ett förmånligt hyresavtal för föreningen, ett stipendium på 500 000 kronor som skall användas för att rusta upp fastigheten och höja kvaliteten på barnverksamheten.

– Synsholmen fyller åttio år i sommar och hade inte Idéer för livet ställt upp så är jag tveksam till om kollot, i ett längre perspektiv, hade kunnat överleva. Samarbetet med Idéer för livet innebär inte bara en räddning, utan nu kan vi även göra en rejäl upprustning av fastigheten, och vi får en hyresvärd och fastighetsägare som ser långsiktigt på vår verksamhet. Det ger oss trygghet och borgar för att Stockholms ungdomar även i framtiden kan komma till "Synis" på somrarna, säger Eric Flyxe, föreståndare på kollot.

En av dem som varit på Synsholmens kollo som barn är Nanne Grönvall;

– Jag var under tre somrar på Synsholmen. Det är några av mina starkaste och mest betydelsefulla sommarbarndomsminnen. Många barn, precis som jag då, kommer från familjer där man inte har råd med något landställe eller att åka bort någonstans eller kommer från hemförhållanden som är ganska stökiga. Att då som barn få byta ut grå hus och betong till att under sommaren få vara i en naturmiljö som Synsholmen, med nya vänner och dedikerade ledare är helt ovärderligt. På Synsholmen får barnen ett andningshål av ro, lek och trygghet. Det känns jättebra att mitt barndomskollo nu får möjlighet att fortsätta med verksamheten i framtiden