Skiljedom mellan Skandia och Skandia Liv klar

Det tolvåriga kapitalförvaltningsavtal som Skandia Liv slöt med Skandia Asset Management 2002, innebär en överdebitering av förvaltningsavgifter. Skiljenämnden anser därför att detta utgör olovlig vinstutdelning från Skandia Liv. Nämnden tilldömer Skandia Liv 580 miljoner kronor jämte ränta, som moderbolaget Skandia ska betala. Skandia Liv ska även under resterande avtalsperiod kompenseras för den för höga avgiftsnivån. Skiljedomen går inte att överklaga.

Skiljeförfarandet mellan Skandia och Skandia Liv är avgjort. Skiljenämnden ger Skandia Liv delvis rätt i sina krav på Skandia och säger i sin motivering till domen att avgiftsnivån i förvaltningsavtalet mellan Skandia Liv och Skandia Asset Management inte har varit marknadsmässig. Skiljenämnden slår därför fast att förvaltningsavtalet delvis är ogiltigt enligt reglerna om olovlig vinstutdelning.

I samband med att avtalet slöts 2002 såldes Skandia Asset Management till Den norske Bank för 3,2 miljarder kr. Skandia Liv har i sitt krav begärt att få del av köpeskillingen. Detta krav har avvisats av skiljenämnden.

– Jag är nöjd med att skiljenämnden i principfrågan går Skandia Liv till mötes, säger Skandia Livs ordförande Bo Eklöf. Samtidigt hade jag och övriga styrelsen givetvis förhoppningar om att skiljenämnden skulle tilldöma livspararna ett högre belopp. Jag respekterar dock nämndens bedömning och konstaterar att en del av den tidigare överföringen återförs till livspararna genom ersättningen. Det är också skönt att den här utdragna processen är över och att Skandia och Skandia Liv nu ostört kan koncentrera sig på de stora gemensamma utmaningar som ligger framför de båda bolagen.

– Vi är nöjda med att frågan nu äntligen är avgjord och att vi kan lägga detta bakom oss, säger Lars Otterbeck ordförande Skandia. Jag konstaterar att skiljenämnden i vissa avseenden går på vår linje, medan man i andra delar går Skandia Liv till mötes. Därmed tilldömer skiljenämnden Skandia Liv ett lägre belopp än stämningen avsåg. Vi kommer självfallet att följa nämndens beslut.

Tvisten mellan Skandia och Skandia Liv har rört frågan om det kapitalförvaltningsavtal som Skandia Liv tecknade 2002 med Skandias kapitalförvaltningsbolag, Skandia Asset Management, slöts på marknadsmässiga villkor eller inte. Skandia Liv har hävdat att avtalet ingicks på icke marknadsmässiga villkor, och att det därmed skedde en otillåten förmögenhetsöverföring från Skandia Liv till moderbolaget Skandia på motsvarande minst 3,2 miljarder kronor. Skandia har haft en annan uppfattning och menar att avtalet är marknadsmässigt och att det inte har skett någon otillåten värdeöverföring.

2003 reste Skandia Liv ett krav mot sitt moderbolag Skandia på 2,25 miljarder kronor jämte ränta. Kravet har senare höjts till 3,2 miljarder kronor jämte ränta. I juni 2004 kom parterna överens om att tvisten skulle avgöras av en skiljenämnd, vars beslut båda parter förband sig att följa.

Skiljedomen innebär att den sista av ett antal frågor kring relationerna mellan Skandia Liv och moderbolaget Skandia nu är avgjord. Kostnaderna för skiljenämndens arbete uppgår - som framgår av skiljedomen - till cirka 19 miljoner kronor och kommer enligt domen att delas mellan Skandia och Skandia Liv.

En sammanfattning av skiljedomen kan laddas ner från www.skandia.se/hem/upload/pdf/skiljedom/skiljenamndens_sammanfattning.pdf

Skiljedomen kan laddas ner från www.skandia.se/hem/upload/pdf/skiljedom/skiljedom.pdf