• Skandia/

Slopad ersättning för sjuklön från 1 juli gör det förebyggande hälsoarbetet allt viktigare

Från och med den 1 juli 2024 kommer arbetsgivare inte längre att få ersättning för höga sjuklönekostnader. Detta kan leda till en större ekonomisk påfrestning för små och medelstora företag, som ofta har svårt att hantera oväntade utgifter. Samtidigt är detta en väckarklocka för flera företag som behöver fokusera ännu mer på det förebyggande och hälsofrämjande arbetet.

– Framför allt små och medelstora företag kan så att säga ha vant sig vid det tillfälliga skyddet för höga sjuklönekostnader. Därför är det nu ett bra tillfälle att se över vilka friskfaktorer och   hälsofrämjande insatser som man faktiskt har på plats. En stor del av både det mänskliga lidandet och kostnaderna för korttidsfrånvaron går att förebygga – ofta med ganska enkla medel. Det säger Jenny Wiener, hälsoekonom på Skandia.

Under 2015 infördes en ny förmån – ersättning för höga sjuklönekostnader – som förenklade för företagen och sänkte tröskeln för att få ersättning från staten för höga sjuklönekostnader. Förmånen hade ett tak på maximalt 250 000 kronor per arbetsgivare och år. Från och med den 1 juli kommer företag i huvudsak bara att kunna få ersättning för kostnader som man har haft under första halvan av 2024. Då ersättningen endast utgör en mindre del av arbetsgivarnas samlade sjuklönekostnader är Regeringens bedömning att avskaffande av ersättningen inte bör vara avgörande för ett företags existens eftersom det i de allra flesta fall rör sig om relativt små summor.

– Då kostnaderna för höga sjuklöner nu blir mer synliga ökar incitamenten att ta itu med de bakomliggande orsakerna till upprepad korttidssjukfrånvaro och flytta fokus från det reaktiva till det preventiva. Endast på så vis kan vi bygga långsiktigt hållbara medarbetare, företag, och ett friskare Sverige, avslutar Jenny Wiener.

Mer information finns att ta del av på Riksdagens hemsida och på Försäkringskassans hemsida.

Jonatan Ohlin, pressansvarig, 073-032 74 43, jonatan.ohlin@skandia.se

Pressrum inklusive foton finns på skandia.se

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 840 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra närmare 1,9 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se