Spararna är mer positiva till börsen

Under det senaste året har sparandet i aktiefonder ökat rejält samtidigt som innehavet i räntefonder har minskat. Sverigefonder har stått för de största inflödena. Trots stort intresse för aktiefonder har andelen tillväxtmarknadsfonder i spararnas portföljer minskat drastiskt. Det framgår av statistik från Skandia.

Sverigefonder var den mest köpta fondkategorin under de senaste 12 månaderna. Närmare en fjärdedel av alla fondbyten gick till just Sverigefonder som nu står för 36 procent av spararnas innehav i aktiefonder hos Skandia.

– Den inhemska marknaden har alltid varit populär bland våra sparare och Sverigefonderna utgör en allt större del av spararnas portföljer. Till viss del hänger det ihop med att Sverige är en av de fondkategorier som har gått allra bäst under året, vilket gör att de automatiskt tar en större plats av det samlade fondinnehavet. Men det råder ingen tvekan om att Sverigefonderna har varit det mest populära valet bland de som är aktiva i sitt sparande, säger Jim Rotsman, chef för Skandias investeringsutbud.

Tillväxtmarknader och räntor i botten
Spararnas val av fonder tenderar att spegla avkastningsmönstret på fondmarknaden. Under det senaste året har tillväxtmarknader stått för den sämsta avkastningen, vilket har fått spararna att drastiskt minska på sitt innehav.

– Vi har sett stora utflöden ur tillväxtmarknadsfonder under det senaste året. Sju av tio säljtransaktioner bestod av tillväxtmarknader. Tillsammans med svag avkastning för kategorin har det bidragit till att andelen tillväxtmarknader minskat till 19 procent av det totala sparandet i aktiefonder jämfört med 26 procent för ett år sedan. Men trots att andelen har minskat har svenskarna fortfarande en stor del tillväxtfonder i sparandet. I globala aktieindex står tillväxtmarknaderna för ca 14 procent, säger Jim Rotsman.

En annan kategori som spararna har lämnat är räntefonder. För ett år sedan utgjorde de 15 procent av det totala fondinnehavet, idag står de för 10 procent. En delförklaring är att aktiefonder generellt sett har gått bättre och därmed per automatik utgör en större del av det samlade innehavet. Men den största delen står spararnas försäljningar för.

– När aktiefonder går starkt brukar spararna minska på innehavet i räntefonder, och det förklarar förmodligen en del av det minskade intresset. Men vi ser även att flera räntefonder har sjunkit under de senaste månaderna i takt med att obligationsräntorna har börjat stiga, och jag tror att många sparare har räknat med att detta ska ske, vilket också har bidragit till utflödena under det senaste året. Men att våra aktiva kunder har valt att byta sina räntefonder mot aktiefonder visar även att man har fått en allt mer positiv syn på börsen under året, säger Jim Rotsman.

Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet, 08-788 45 02
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.

Taggar: