Spararna gjorde lysande fondaffärer under 2009

De två senaste börsåren har varit bland de mest turbulenta någonsin. Spararna har fått se sitt sparkapital svänga kraftigt, först ned, sedan upp. Under året som gått har Skandia och Skandiabankens fondsparare övergett räntefonder och istället köpt aktiefonder med hög risk. Det har visat sig vara mycket lyckat.

– Det är roligt att spararna har valt rätt. De som var tidigt ute med att köpa tillväxtmarknadsfonder i våras har fått rejäl utdelning på sin affär. Men även de som hoppade på tåget senare under året har tjänat på att vara aktiva, säger Jim Rotsman, investeringsexpert på Skandia. Trenden med växande riskaptit har hållit i sig sedan februari i år. Hela 85 procent av fondköpen bestod av tillväxtmarknads- och Sverigefonder under 2009. Ryssland, Latinamerika, BRIC och svenska småbolagsfonder var mest populära. Räntefonder stod samtidigt för 77 procent av alla försäljningar under året. – Aktiva sparare har gjort mycket framgångsrika fondval i år. Samtidigt kan det vara riskfyllt att flytta sitt kapital mellan olika fonder, och det passar inte alla. Även sparare som har suttit still i båten har fått en rejäl återhämtning i portföljen i år efter fjolårets ras. Det finns många olika sparstilar, det viktigaste är att sparstilen stämmer överens med ens riskprofil och sparhorisont, fortsätter Jim Rotsman. Mest nettoköpta fondkategorier - privata investerare 1. Aktiefonder - Tillväxtmarknad 2. Aktiefonder - Sverige 3. Aktiefonder - Asien exkl. Japan Mest nettosålda fondkategorier - privata investerare 1. Räntefonder 2. Aktiefonder - Global 3. Aktiefonder - Japan Mest nettoköpta fonder - privata investerare 1. Skandia BRIC 2. BlackRock Latin America 3. JP Morgan Russia 4. East Capital Ryssland 5. Lannebo Småbolag Sverige Mest nettosålda fonder - privata investerare 1. Skandia Likviditetsfonden 2. Skandia Kapitalmarknadsfonden 3. Skandia Realräntefonden 4. SGF Wellington Global Bond 5. Skandia Balanserad Mest nettoköpta fondkategorier - professionella investerare 1. Aktiefonder - Tillväxtmarknad 2. Aktiefonder - Global 3. Aktiefonder - Asien exkl. Japan Mest nettosålda fondkategorier - professionella investerare 1. Räntefonder 2. Aktiefonder - Sverige 3. Aktiefonder - Bransch Fonderna med högst avkastning 1. JP Morgan Russia 2. East Capital Russia 3. Fidelity Indonesia 4. BlackRock Latin America 5. East Capital Turkiet Fonderna med lägst avkastning 1. SGF BlackRock USD Reserve 2. SGF FuNNeX Japanese Eq 3. AIG Japan Smaller Companies Plus 4. Skandia Kapitalmarknadsfonden 5. Skandia Likviditetsfonden Statistiken baseras på byten, försäljningar och köp av fonder, exklusive månadssparande, i Skandia och Skandiabanken.