Spararna lämnar fjolårets vinnarfonder

Under januari bröt spararna fjolårets fondtrend. Smala Asienfonder, som toppade listan över mest köpta fonder under 2010, var mest sålda fondkategori under månaden. Framförallt är det fjolårsraketen Thailand som spararna nu gör sig av med. Det framgår av statistik från Skandia Bank & Försäkring.

En svag start på 2011 för Asienfonder märks på spararnas fondbyten under januari. Fonder som investerar i Thailand och Indonesien är bland de sämsta fonderna under månaden och får därför lämna många sparares portföljer.

– Smala Asienfonder är ett typiskt exempel på fonder som kan åka in i portföljen lika fort som de kan åka ut. Förra året, när Asienfonder gick som tåget, var de mycket populära bland spararna. Men efter en svag månad så är man snabb med att sälja. Jag tycker att detta visar att spararna främst använder den här typen av fonder som en krydda i sitt sparande, säger Jim Rotsman, chef Skandias investeringserbjudande.

På köpsidan är det framförallt Sverige- och tillväxtmarknadsfonder som gäller. Fonder som investerar i svenska småbolag liksom i Ryssland och Östeuropa lockar extra mycket just nu.

– Räntefonder är fortfarande ointressanta, det är fortfarande aktiefonder som gäller. Att Sverigefonder ligger i topp är kanske inte så konstigt med tanke på den uppmärksamhet som den svenska ekonomin har fått i media på sistone. Bland tillväxtmarknadsfonderna är det framförallt Rysslandsfonder som lockar. Troligtvis beror det på en stark start på 2011 för kategorin, fortsätter Jim Rotsman.

Statistiken baseras på byten, försäljningar och köp av fonder, exklusive månadssparande, i Skandia och Skandiabanken.

Mest nettoköpta fondkategorier - privata investerare
1. Aktiefonder - Sverige
2. Aktiefonder - Tillväxtmarknad
3. Aktiefonder - Norden

Mest nettosålda fondkategorier - privata investerare
1. Aktiefonder - Asien
2. Räntefonder
3. Aktiefonder - Bransch

Mest nettoköpta fondkategorier - professionella investerare
1. Aktiefonder - Sverige
2. Aktiefonder - Bransch
3. Aktiefonder - Tillväxtmarknad

Mest nettosålda fondkategorier - professionella investerare
1. Räntefonder
2. Aktiefonder - Asien
3. Hedgefonder / Alt. investeringar

Fonderna med högst avkastning i januari
1. Nordea European High Yield
2. JP Morgan Europe Strategic Value
3. Catella Reavinst
4. Fidelity European Aggressive
5. East Capital Ryssland

Fonderna med lägst avkastning
1. Fidelity Thailand
2. BlackRock India
3. HQ Fonder Afrika
4. Fidelity Indonesia
5. Baring Global Resources

Lena Hök, informationschef Skandia Privat och Skandiabanken, tel 070 99 99 707
Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet, tel 070 747 22 47

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual‐gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen. Läs mer på
www.skandia.se.