Spararna sålde aktiefonder, köpte räntefonder i maj

Det oroliga börsklimatet under maj fick fondspararna att byta aktiefonder mot tryggare räntefonder. 85 procent av alla spararnas fondbyten gick in i en räntefond och på säljsidan återfanns framförallt månadens förlorare. De professionella investerarna agerade likadant. Det framgår av färsk statistik från Skandia.

– Börsen har varit osedvanligt nervös i maj. För några månader sedan var börsen upp med 15 procent, nu är hela den uppgången utraderad och det skrämmer spararna. Med de rekordlåga räntorna vi ser tror jag att spararna snarare ser räntefonder som en hamn att parkera sina pengar i när det stormar på börsen, än som en lukrativ investering, säger Jim Rotsman, chef Skandias investeringserbjudande.

Även i april bytte spararna aktiefonder mot räntefonder. Nu liksom då är det de mer riskfyllda tillväxtmarknadsfonderna som åker ur portföljen i första hand.

– När aktiefonder sjunker brukar tillväxtmarknadsfonder sjunka mest. I maj var Ryssland- och Latinamerikafonder de sämsta kategorierna, och det är just dessa som spararna säljer mest av. Månadens sämsta fond, East Capital Ryssland, stod för hela 14 procent av alla försäljningar i maj, fortsätter Jim Rotsman.

Mest nettoköpta fondkategorier maj, privata sparare:
Räntefonder

Aktiefonder – Asien
Aktiefonder – Nordamerika

Mest nettosålda fondkategorier maj, privata sparare:
Aktiefonder - Tillväxtmarknad

Aktiefonder – Sverige
Aktiefonder – Norden

Mest nettoköpta fondkategorier maj, professionella investerare:
Räntefonder

Hedgefonder/Alt. investeringar
Aktiefonder – Global

Mest nettosålda fondkategorier maj, professionella investerare:
Aktiefonder – Tillväxtmarknad

Aktiefonder – Sverige
Aktiefonder – Nordamerika

Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet, 070-747 22 47
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.