Spararna söker avkastning men med större trygghet

Oktober har varit en av de mest turbulenta börsmånaderna i modern historia. Stockholmsbörsens nedgång på 18 procent är unik vilket fått spararna att göra förändringar i sin sparportfölj.

Turbulensen har resulterat i en ökad aktivitet bland Skandia och Skandiabankens sparare. Den ökade aktiviteten märks framförallt bland de kunder som sparar direkt i fonder och aktier via Skandiabanken. Under oktober nettoköptes aktier under hög aktivitet, avsluten nästintill fördubblades under oktober, jämfört med föregående månad. Det finns tre tydliga trender i hur spararna agerade under oktober.

Lågt intresse för Asien och tillväxtmarknader
"De kraftiga börsfallen i Asien och på tillväxtmarknader i oktober har fått våra kunder att flytta över sina sparpengar till säkrare alternativ såsom räntefonder säger Jim Rotsman, chef Investment Management. "Detta är en trend vi sett under flera månader."

Stort intresse för räntefonder med högre risk
Det beteende som skiljer sig från tidigare månader är att kunderna valt svenska räntefonder med lång löptid eller utländska räntefonder, istället för svenska räntefonder med kort löptid. När räntan faller stiger räntefonder som investerar i räntepapper med lång löptid. Att dollarn har stärkts mot kronan med 10 procent har också fått utländska räntefonder, med stor andel i dollar, att stiga i värde.

"Vi ser med att kunderna inte bara vill flytta sina pengar till säkrare sparalternativ utan utnyttjar förändringar i valuta- och räntemarknaden för att få bättre avkastning, det är något nytt som vi inte sett som en tydlig trend tidigare", säger Jim Rotsman.

Nordamerikanska aktiefonder för professionella investerare
"Professionella investerare, som gör fondbyten åt kunder, i Skandia fondförsäkring valde under månaden att gå emot trenden. Flera valde att köpa aktiefonder och framförallt nordamerikanska aktiefonder", säger Jim Rotsman.

Månadsstatistik Oktober
Mest köpta aktier
1. Boliden
2. H&M