Stärkt ägarstyrning i Skandia

Skandia har beslutat om ändringar i bolagsordningen gällande bolagets fullmäktige. Syftet är att stärka kundernas ägarinflytande och samtidigt effektivisera fullmäktiges arbete. Ändringarna är godkända av Finansinspektionen och träder nu i kraft.

Fullmäktige är Skandias högsta beslutande organ och består idag av 21 personer som utövar ägarfunktionen. Fullmäktige fattar alla beslut på bolagsstämman och utser bland annat bolagets styrelse, som i sin tur fastställer strategin och utser vd. Det är första gången som reglerna kring fullmäktige förändras efter att fullmäktige etablerades 2013 i samband med att Skandia blev ett ömsesidigt och därmed kundägt bolag.

Ändringarna i bolagsordningen innebär i huvudsak följande:

• Antalet ledamöter i fullmäktige minskas från 21 till 15
  • Mandatperioden för varje fullmäktigeledamot förlängs från tre till sex år
  • Skandias fullmäktigeval hålls vartannat år istället för årligen

– Bättre tillvaratagande av kompetensen hos fullmäktiges ledamöter och ökad kontinuitet leder till ett effektivare fullmäktige. Kundernas inflytande ökar också genom att minst hälften av kandidaterna till fullmäktige ska nomineras av Skandias kunder. Förändringarna bygger på vunna lärdomar och syftar till en starkare ägarstyrning, säger Dan Brännström, ordförande i Skandias fullmäktige.

Övergångsregler vid kommande fullmäktigeval
Vid Skandias kommande fullmäktigeval kommer övergångsregler att tillämpas. Vid valet 2023 kommer fem ledamöter att väljas in för en mandatperiod om fyra år. Vid valet 2024 kommer fem ledamöter att väljas in för en period om fem år. Slutligen kommer det vid valet 2025 att väljas in fem ledamöter för en period om sex år. Från och med 2025 kommer valen till fullmäktige att hållas vartannat år istället för årligen.

Besluten fattades vid en extra bolagsstämma 14 juni 2022 och har nu godkänts av Finansinspektionen.

Mer information om Skandias bolagsform på skandia.se

Dan Brännström, ordförande i Skandias fullmäktige, 070-311 18 15
Elin Mattsson, presskontakt, 070-660 59 58

Pressrum inklusive foton finns på Skandia.se.

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi har drygt 750 miljarder kronor under förvaltning. Vi låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning åt våra drygt 1,8 miljoner kunder och samtidigt bygger vi ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se