Strategiskt val: Ledande läkemedelsbolag väljer Alternativ ITP hos Skandia

Pensionsmarknaden är i förändring. En allt större del av tjänstepensionen placeras idag inom ramen för kollektivavtalade planer, men det finns också ett ökat intresse från företag att hitta egna attraktiva lösningar. Senast ut är AstraZeneca som gör ett strategiskt val att fortsätta erbjuda sin egna Alternativ ITP-lösning. Kontinuitet, kvalitet och helhetspris är några av drivkrafterna. I dagarna tecknar bolaget ett 5-årsavtal med Skandia för pensioner för inkomsttagare över tio inkomstbasbelopp.

– Att vi erbjuder våra medarbetare de absolut bästa pensions- och försäkringsuppläggen är av högsta prioritet eftersom vi ser det som ett konkurrensmedel för att attrahera personal, säger Ulf Holmgren, Benefits Lead Sweden, på AstraZeneca. Genom det nya avtalet med Skandia får vi nu en total prisbild som ur ett helhetsperspektiv känns attraktivare för oss än motsvarande kollektivavtalade alternativ.

För pensionsspararna finns fler fördelar med denna typ av Alternativ ITP då längre försäkringsavtal utan obligatoriska omval ger en kontinuitet och förståelse hos pensionsspararen som annars inte uppnås.

På bolagsnivå finns också ekonomiska incitament. Bland annat kan internationella företag som har försäkringslösningar utanför de kollektivavtalade planerna nyttja så kallad pooling. På så sätt kan hälsomedvetna bolag jämna ut risk för t ex sjukfrånvaro på olika marknader och därigenom uppnå kostnadsbesparingar.

– AstraZeneca är på många sätt en föregångare inom pensions- och försäkringsfrågor och därför är det lite av en milstolpe att hitta ett upplägg som tillmötesgår deras strategiska behov, säger Bo Ågren, affärsområdeschef företag på Skandia. Vi ser också att fler kunder upplever att Alternativ ITP hos Skandia kan ge både arbetsgivaren och tjänstemannen ett bättre helhetserbjudande sett till kvalitet och pris.

Bakgrund Alternativ ITP
Medarbetare med en årlig inkomst på än 10 inkomstbasbelopp (ca 511 000 kr) har rätt att överenskomma om annan pensionslösning än den kollektivavtalade om arbetsgivaren godkänner det, så kallad Alternativ ITP, och finns i många utföranden. Drivande för ett Alternativ ITP-upplägg är ofta att medarbetaren får tillgång till rådgivning och kontinuitet, och att varje medarbetare kan få ett mer individuellt upplägg som passar just hans/hennes preferenser.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Becker, affärsansvarig stora företag, tel: 070-2954945
Annie Sebelius, informationschef Skandia Företag, tel: 0703-09 46 14, e-post: annie.sebelius@skandia.se

Skandia är en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. I erbjudandet ingår liv- och fondförsäkring, fondsparande, banktjänster och hälso- och sjukvårdsförsäkring. Skandia grundades 1855 och finns idag i ett 20-tal länder på fyra kontinenter. Skandia ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London, totalt cirka 47 000 medarbetare och finns i över 40 länder runtom i världen. Du hittar mer information på www.skandia.se