Sturebadet får nya ägare

Försäkringsaktiebolaget Skandia AB säljer Sturebadet AB med dotterbolag. Ny ägare är ett konsortium där familjen Anders och Charlotte Wall, Kerstin Florian, Bejiers åttioårsstiftelse och Per Taube är ägare. De nya ägarna tar över verksamheten den 31 december 2008.

Skandia har varit ägare till Sturebadet AB sedan slutet av åttiotalet. I bolaget ingår Sturebadet City AB, Sturebadet Grand AB, Sturebadet Haga AB, samt Kerstin Florian Spa management AB. Bolaget kom i Skandias ägo efter branden i Sturegallerian 1985, och har sedan nystarten 1989 drivits som ett helägt dotterbolag till Skandia.

– Vi är glada över att kunna överlåta ett så starkt varumärke till en så branschkunnig, kompetent och långsiktig ägargrupp, säger Hans G Svensson, Ordförande Sturebadskoncernen. Ett framgångsrikt bolag får nu chansen att utvecklas ytterligare med en ny stark ägare.

Charlotte Wall som var med och grundade Sturebadet 1985 och suttit i styrelsen alltsedan dess ser den nya ägargrupperingen som en garant för att företaget kommer att drivas vidare med samma inriktning som tidigare.

– Vi ser ännu inga tecken på nedgång i verksamheten på Sturebadet. Däremot finns det ett samband att ta bättre hand om sin kropp och sämre tider, men det känns ändå tryggt att ha starka ägare med tanke på de mörka konjunkturutsikterna, säger Charlotte Wall.