Sverigefonder lockade i februari

Den svenska börsen har varit en av de bästa i världen under årets första två månader. Börsuppgången har skapat ett stort intresse för Sverigefonder bland fondspararna hittills i år och i februari var det dessa fonder man köpte mest av. Spararna fortsätter samtidigt att överge räntefonder, men även tillväxtmarknadsfonder med svag avkastning säljs. Det framgår av färsk statistik från Skandia.

– Stockholmsbörsen har fått en riktig rivstart i år. På knappt två månader har den stigit drygt 7 procent, vilket motsvarar en genomsnittlig årsavkastning. Det är därför inte så konstigt att spararna flockas till Sverigefonder. Särskilt mycket lockade småbolagsfonderna i februari. Dessa har gett tvåsiffrig avkastning hittills i år. Vi ser även stora flöden in i USA-fonder som också har gått riktigt bra i år, även om de inte riktigt hängde med i februari, säger Jim Rotsman, chef Skandias investeringserbjudande.

Bland de mest sålda fonderna under månaden fanns såväl försiktiga räntefonder som högriskfonder.

– Trots att spararnas riskaptit ser ut att vara på topp, så ser vi utflöden ur tillväxtmarknadsfonder. Här är det dock framför allt februaris förlorare man gör sig av med. Det är Turkiet-, Balkan- och Indienfonder som åker ur portföljerna, och dessa tillhör även månadens sämsta fonder. Utflödena ur räntefonder började förra året och har fortsatt i år. Under de senaste månaderna har svenska statsobligationsräntor stigit med ungefär 0,5 procentenheter och det har gjort att långa räntefonder sjunkit i värde och då reagerar spararna, fortsätter Jim Rotsman.

Mest köpta kategorier
Aktiefonder - Sverige
Aktiefonder - Nordamerika
Aktiefonder - Asien

Mest sålda kategorier
Aktiefonder - Tillväxtmarknad
Räntefonder
Hedgefonder/Alt. Investeringar

Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet, 08-788 45 02
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39

Pressrum inklusive foton: http://www.skandia.se/hem/Om-Skandia/Press/Intro/

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen. Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang.  Idag är vi en ledande nordisk leverantör av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.

Skandia kommer att ombildas till ett rent ömsesidigt bolag. Vi blir en av Nordens största, oberoende och kundägda bank- och försäkringskoncerner. Läs mer på www.skandia.se

Har du anmält dig som prenumerant av våra pressreleaser på www.skandia.se och inte längre önskar få dessa mejl, vänligen använd denna länk för avregistrering.

Taggar: