Sverigefonder ut i kylan i juni

Under juni märktes ett trendbrott bland Skandias kunder. Både bland proffs och privatsparare toppade Sverigefonder och globalfonder listan över mest sålda fondkategori. Tillsammans stod de för ca 70 procent av försäljningarna. Juni är första månaden sedan mars som räntefonder inte längre är mest sålda fondkategori. Tillväxtmarknadsfonder fortsatte samtidigt att vara båda gruppernas favoritkategori. Det visar färsk kundstatistik från Skandia och Skandiabanken.

– Efter vårens rusch på börsen har nu både proffs och privatsparare börjat överge Sverigefonderna. Förra månaden var globalfonder den mest köpta fondkategorin bland proffsen, nu är kategorin den näst mest sålda, säger Jim Rotsman, investeringsexpert på Skandiabanken. På köpsidan fortsatte det rekordstora intresset för tillväxtmarknadsfonder även i juni. En nykomling på listan över mest köpta fondkategori är Europafonder som stod för ca 17 procent av professionella investerares köp. Bland både privatsparare och proffs ökade även intresset för hedgefonder. Den enskilt mest nettoköpta fonden i Skandiabankens sortiment var Lynx Dynamic. – Responsen på vår lansering av fonden Lynx Dynamic har varit enorm. Nyfikenheten på denna form av nischade fonder har ökat under våren. Förmodligen har många sparare förra årets börsfrossa färskt i minnet och vill därför satsa på alternativa investeringar, fortsätter Jim Rotsman. Trenden med ökad omsättning i fondbytena fortsatte även i juni. Totalt gjorde Skandias kunder fondbyten för närmare 5,6 miljarder SEK under månaden. Det innebär en ökning med 55 procent från 3,6 miljarder i maj. Mest nettoköpta fondkategorier - privata investerare 1. Aktiefonder - Tillväxtmarknad 2. Hedgefonder 3. Aktiefonder - Asien exkl. Japan Mest nettosålda fondkategorier - privata investerare 1. Aktiefonder - Sverige 2. Aktiefonder - Global 3. Räntefonder Mest nettoköpta fondkategorier - professionella investerare 1. Aktiefonder - Tillväxtmarknad 2. Aktiefonder - Europa 3. Hedgefonder Mest nettosålda fondkategorier - professionella investerare 1. Aktiefonder - Sverige 2. Aktiefonder - Global 3. Räntefonder Fonderna med högst avkastning 1. Templeton Thailand 2. Fidelity Thailand 3. Fidelity Indonesia 4. JP Morgan Japan Small Cap 5. Henderson Japanese Smaller Comp Fonderna med lägst avkastning 1. Alfred Berg Ryssland 2. Banco Russia 3. Nordea Ryssland 4. Swedbank Robur Ryssland 5. Gustavia Greater Russia Sm/Mid Cap Statistiken baseras på byten, försäljningar och köp av fonder, exklusive månadssparande, i Skandia och Skandiabanken.