Sverigestudien 2014: ökad framtidstro men stora regionala skillnader

Du är välkommen den 3 juni på presentationen av Sverigestudien 2014, en omfattande studie som för sjätte året redogör för svenska folkets värderingar och syn på samhället. Årets resultat avslöjar bland annat att invånarna i Stockholmsregionen har en betydligt positivare syn på sin arbetsplats och samhället i stort än invånarna i Göteborgsregionen.

När invånarna i Stockholmsregionen tillfrågas om sin arbetsplats uppger de att den präglas av lagarbete och engagemang. Invånarna i Göteborgsregionen har däremot en betydligt negativare bild och uppger att arbetsmiljön präglas mer av kortsiktighet och slutenhet.

På nationell nivå tycker svenskarna att det som präglar samhället i allra högsta grad är arbetslöshet följt av byråkrati. Det man önskar ska prägla samhället är arbetstillfällen och ekonomisk stabilitet.

Sverigestudien är en bred kartläggning av vilka värderingar svenskarna väljer för att beskriva sig själva, sina arbetsplatser och samhället i stort.

Frukost serveras från 8.00, rapporten presenteras från klockan 8.30 och avslutas med en analys av Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet. Du har möjlighet till enskilda intervjuer.

Tid: 3 juni klockan 8.30 (frukost serveras från 8.00)

Plats: Skandia, Lindhagensgatan 86, Stockholm

Anmälan: sara.hagg.liljedal@skandia.se eller 08-788 41 63 senast 30 maj

Sverigestudien är ett initiativ från Preera, Skandia och Volvo IT. Samtliga är fristående organisationer som vill bidra till en ökad förståelse för samhällets utmaningar genom att tillföra kunskap om våra värderingar. www.sverigestudien.se