Sverigestudien visar att kostnadsjakt och frustration ökar i Sverige

Kostnadsjakt har seglat upp som den dominerande värderingen på svenska arbetsplatser, medan anställdas hälsa och kunderna prioriteras lågt. Samhället i stort präglas samtidigt i allt högre grad av energislukande värderingar såsom arbetslöshet, byråkrati och osäkerhet om framtiden. Det står i stark kontrast till de värderingar svenskarna önskar ska styra samhället. Allt det framgår av årets resultat av Sverigestudien, som för femte året i rad kartlägger svenskarnas värderingar.

Enligt studien är kundtillfredsställelse en helt frånvarande värdering på svenska arbetsplatser, vilket blir extra anmärkningsvärt i ett internationellt perspektiv. I samtliga länder som USA, Australien, Kanada, Danmark, Frankrike och Finland hamnar kundtillfredsställelse på topp-tio över rådande värderingar på arbetsplatsen men i Sverige först på plats 55.

– Trots allt tal om att kunden är chef tycks det inte genomsyra svenska arbetsplatser överhuvudtaget. Dessutom i en negativ trend där allt färre respondenter i Sverige väljer kundtillfredsställelse för att beskriva vilka värderingar som råder på arbetsplatsen från år till år, säger Emelie Widarsson, managementkonsult, Preera.

Kostnadsjakt har tagit plats som den värdering som allra flest anser präglar arbetsplatsen och trots att anställdas hälsa stiger på listan bland rådande värderingar så är det den värdering där det fortsatt råder störst gap mellan önskat läge och nuvarande läge på svenska arbetsplatser.

– Anställdas hälsa står överst på svenskarnas önskelista för deras drömarbetsplats. Jag tror inte att Sveriges arbetsgivare inser vilken möjlighet de har att attrahera och behålla medarbetare genom att aktivt arbeta med deras hälsa och välbefinnande, säger Carl Johan Lillieroth, kulturnavigatör, Volvo IT.

Svenskarnas beskrivning av Sverige idag har gradvis under flera år blivit allt mörkare, ett tecken på allt större frustration. I årets studie toppas listan av arbetslöshet, byråkrati och osäkerhet om framtiden.

– Sverige läcker alltmer energi. Även om det kan ses som ett symptom på en turbulent tid i vår omvärld så är det oroande att energiläckaget enligt studien närmar sig nivåerna som Island hade inför kraschen 2008 och Storbritannien efter kravallerna 2011, säger Patrik Hesselius, välfärdsekonom, Skandia.

Intressant är att samhällsvärderingarna skiljer sig på kommunal respektive på nationell nivå. Nästan 60 procent väljer arbetslöshet för att beskriva Sverige, men endast drygt 30 procent för att beskriva kommunen. Kostnadsjakt är det ord som flest använder för att beskriva hur kommunen fungerar, följt av miljömedvetenhet.

– Kanske påverkas synen på samhället på nationell nivå snarare av mediebild och frågor som får stort utrymme i samhällsdebatten än av egna erfarenheter. Samtidigt finns en större vilja bland medborgarna att engagera sig själva i sitt lokalsamhälle, vilket är en viktig kraft att ta vara på, säger Christine Feuk,projektledare, Sveriges Kommuner och Landsting.

Sverigestudien i sin helhet bifogas och finns även publicerad på www.sverigestudien.se.

Emelie Widarsson, managementkonsult Preera, Emilie.Widarsson@preera.se, 0708-43 90 66
Patrik Hesselius, välfärdsekonom Skandia, patrik.hesselius@skandia.se, 08-788 26 98
Christine Feuk,projektledare Sveriges Kommuner och Landsting, Christine.Feuk@skl.se , 8 452 79 94
Carl Johan Lillieroth, kulturnavigatör Volvo IT, carl.johan.lillieroth@volvo.com, 0739-025305
Jonas Collet, presschef Skandia, 08-788 20 39
(för samtal före klockan 9 onsdag 22 maj, ring Jonas Collet då övriga kontaktpersoner är involverade i seminariet där studien presenteras)

Om Sverigestudien
Sverigestudien är ett initiativ från Preera, Skandia, Sveriges Kommuner och Landsting och Volvo IT. Samtliga är fristående organisationer som vill bidra till en ökad förståelse för samhällets utmaningar genom att tillföra kunskap om våra värderingar. www.sverigestudien.se

För femte året i rad har vi frågat ett Sverige i miniatyr om vilka värderingar de anser karaktäriserar: dem själva, deras arbetsplats och det svenska samhället. Nytt för i år är att vi dessutom frågar om en fjärde dimension, deras kommun. Dessutom har respondenterna fått svara på vilka värderingar de vill ska känneteckna arbetsplatsen och samhället i framtiden.

Studien är utförd av Barrett Values Center med hjälp av metoden CTT, som har använts för att genomföra nationella mätningar i 25 länder. Varje fråga besvaras genom att de 1000 respondenterna väljer 10 värdeord från en lista med totalt cirka 100 värdeord. Antal respondenter som valt de olika orden räknas och därefter rankas orden.

Taggar: